#
#
Кожен крок Ковальової-Алокілі, «Нафтогаз» VS Райкович, фейкові першокласники: огляд медіаманіпуляцій на Кіровоградщині
#

Однобокі публікації, новини зі сторінок кандидатів у соцмережах, фейкові спростування, збільшення паркетних новин – тренди в медіаполі Кіровоградщини протягом 5-11 жовтня. 

 

За цей період команда проєкту InfoCrime.Кропивницький переглянула 1075 новин 3 телеканалів, 14 популярних інтернет-видань міста й області. Також провели моніторинг 6 Facebook-сторінок кандидатів на посади міських голів Кропивницького та Олександрії. Загалом виявлено 30 маніпулятивних текстів, з яких 3 – фейки. 

 

У порівнянні з попереднім тижнем суттєво збільшилась кількість текстів з ознаками замовності - з 50% до 64% від загального числа виявлених маніпуляцій.

 

Також варто відзначити продовження тенденції щодо збільшення кількості новин про діяльність нового очільника ОДА Андрія Назаренка. ЗМІ ретранслюють кожну заяву про плани посадовця, будь-то такі «вічні» для Кропивницького теми як відновлення роботи аеропорту чи підписання чергового меморандуму. Публікації з аналізом можливостей втілення озвучених планів чи результатів виконання хоча б одного з чисельних меморандумів практично відсутні. 

 

 

Маніпуляція ««Нафтогаз» спростував заяву Райковича»

 

 

Заява міського голови Кропивницького Андрія Райковича про отримання комунальним підприємством «Теплоенергетик» поставок газу у жовтні та пресреліз НАК «Нафтогаз» про заборгованість кропивницьких тепловиків призвели до різночитань та маніпуляцій у ЗМІ. 

Сайт DOZOR подав позицію «Нафтогазу» про те, що КП «Теплоенергетик» має заборгованість за газ. Для вчасного початку опалювального сезону тепловики мають сплатити за договором реструктуризації трохи більше пів мільйона гривень. Водночас у заголовку та підводці статті вказано, що такою інформацією «Нафтогаз» спростував заяву міського голови від 8 жовтня про отримання номінацій на газ. 

 

«НАК «Нафтогаз України» не підтвердив інформацію, оприлюднену міською радою Кропивницького щодо отримання планових номінацій – обсягів та споживання природного газу. Причина – у непогашеній частці боргу перед «Нафтогазом». Відтак вчорашня заява міського голови Кропивницького Андрія Райковича про те, що теплове підприємство «Теплоенергетик» готове до опалювального сезону і вже отримало номінації та уклало необхідні угоди з НАК «Нафтогаз України», не відповідає дійсності», - йдеться у статті «Нафтогаз» спростував заяву Райковича про отримання номінацій на тепло»

 

Водночас якщо поглянути на заяву міського голови, яку «спростовує» сайт, у ній дослівно вказано саме про номінації на газ у жовтні.

 

«Станом на жовтень поточного року КП «Теплоенергетик» вже уклало необхідні угоди з НАК «Нафтогаз України» на постачання природного газу та ВАТ «Кіровоградгаз» на його розподіл по всіх категоріях споживачів, - відзначив Андрій Райкович. - Понад це, наше комунальне теплогенеруюче підприємство отримало в НАК «Нафтогаз України» планові номінації, тобто обсяги, споживання природного газу», – цитує мера пресслужба міськради. 

 

У Департаменті з інтегрованих комунікацій НАК «Нафтогаз» журналістові проєкту «InfoCrime.Кропивницький» підтвердили, що КП «Теплоенергетик» має номінації на газ у жовтні. 

 

«Стосовно жовтня, дійсно КП «Теплоенергетик» отримало номінації. Але існує ризик, що підприємство не отримає номінацій на листопад. Річ у тім, що КП «Теплоенергетик» підписав з НАК «Нафтогаз» договір реструктуризації боргів. Це означає, що щомісяця їм нараховується платіж. 1 жовтня їм нарахували черговий платіж, який вони поки не сплатили. Оскільки платіж за вересень вони сплатили, то номінації на газ у жовтні отримали. А платіж за жовтень, який їм власне нарахували з 1 числа, вони ще не сплатили. Тому вони в нас у ризиках на листопад», – зазначили у «Нафтогазі». 

 

Вказаний платіж КП «Теплоенергетик» має внести до 25 жовтня. 

 

 

Фонд Кузьменка, стратегія Стрижакова і вояжі Алокілі: як джинсували ЗМІ минулого тижня 

 

 

Чи не кожен пост зі сторінки у Фейсбуці кандидатки на посаду міського голови Кропивницького Ольги Ковальової-Алокілі взявся ретранслювати медіапортал «Акула». Сайт випустив новину, що кандидатка збирається взяти участь у велопокатеньках. Інфопривід «закріпили» текстом про те, що вона таки долучилась до велозаходу. Ще дві публікації стосувались зустрічі кандидатки з виборцями та її участі у програмі на місцевому YouTube-каналі. Це ж відео перекочувало на сайт «Прожектор». Жодна з вказаних публікацій не була належно позначена, що вказує на ознаки джинси. 

 

Приховану політичну рекламу кандидата на посаду міського голови Олександрії Сергія Кузьменка під новинний сюжет замаскував телеканал «Вітер» та перепублікував сайт CBN. Джинсову публікацію з красномовним заголовком «Місцеві підприємці впевнені, що з Сергієм Кузьменком Олександрія стане містом нового рівня!» про цього ж кандидата розмістив сайт «Голос Громади».

 

Кандидат у депутати від партії «НАШ КРАЙ», секретар міської ради Андрій Табалов узявся піаритися на темі боротьби з бюрократією та інших вічних проблемах міста.

Ідентичні тексти про стратегію Стрижакова вийшли на багатьох місцевих популярних сайтах із позначкою «Реклама» чи «Політична агітація». Про відповідне маркування у публікаціях про кандидата цього тижня забули DOZOR і CBN.

 

Нагадаємо, що згідно з Законом «Про рекламу», рекламні тексти мають бути чітко відокремлені від іншої інформації і мати позначку «Реклама» або «На правах реклами». А у частині 5 статті 51 Виборчого кодексу України вказано, що прихована передвиборна агітація, розміщення або поширення матеріалів передвиборної агітації, не позначеної відповідно до вимог цього Кодексу, забороняються. Реклама з використанням прізвищ чи зображень кандидатів, назв чи символіки політичних партій – суб’єктів виборчого процесу вважається передвиборною агітацією. 

 

 

Однобокі маніпуляції на виборах і бідах організації «Червоний хрест»

 

 

Однобокість подачі інформації та відсутність іншої сторони конфлікту у висвітленні проблемних ситуацій є ознакою маніпулювання думкою читача. Так, однобоку публікацію про патронажну службу Червоного хреста минулого тижня опублікував DOZOR. Матеріал побудований на коментарі керівника обласної організації, у якому той звинувачує місцеву владу, а саме міського голову Андрія Райковича у небагато-немало, знищенні організації. Відповідальність за відсутність фінансування з міського бюджету, за яким волонтери звертались до мерії, в публікації цілком і повністю покладено на Райковича. Якби журналісти подали позицію управління соцпідтримки населення міськради більш розгорнуто, взялись розібратись у причинах бюджетного дефіциту, чи порівняли на які менш доцільні заходи вже витратили бюджетні кошти, розглянули варіанти альтернативного фінансування організації, текст виглядав не таким заангажованим. 

Лише представники місцевої організації партії «Європейська солідарність» коментують у сюжеті телеканалу «Вітер» перипетії з реєстрацією територіальною виборчою комісією списку їхніх партійців. У матеріалі вказано, що суд зобов’язав ТВК розглянути документи «ЄС», проте в рішенні не йдеться про обов’язковість реєстрації списку партійців. Там же прописано з яких підстав комісія відмовила у прийнятті документів – відсутність переліку кандидатів в електронній формі. Пояснення голови чи секретаря ТВК, або ж відмова уповноважених від коментарів, зробила б сюжет більш збалансованим. 

 

Борцем за земельну ділянку, на якій можна висадити сквер, виступив у публікації сайту DOZOR чинний депутат з фракції «ОПЗЖ» у міськраді Кропивницького та кандидат у депутати від партії Артема Стрижакова «Перспектива» Олександр Рокожиця. Доцільність коментаря депутата у тексті обумовлена тим, що ділянка знаходиться на його виборчому окрузі. Водночас ознаки заангажованості тексту вбачаються, адже кілька років тому прізвище депутата також фігурувало в скандалі щодо цієї землі. Громадська активістка з організації «Озеленення Кропивницький» Надія Паливода вказувала, що сквер на ділянці передумали облаштовувати через бізнес-інтерес саме Рокожиці. Аби публікація не скидалась на замасковану боротьбу депутата за шмат землі чи його піар перед виборами, варто було обрати іншого не зацікавленого спікера. Простий виклад хронології розгляду земельного питання і спроб його внесення на сесію також дав би читачеві розуміння чиєїсь зацікавленості ділянкою. 

 

 

Фейкові першокласники Андрія Райковича

 

 

Першоджерелом єдиного виявленого нами фейку минулого тижня став міський голова Андрій Райкович. У п’ятницю, 9-го жовтня, на офіційному сайті міської ради з’явилась новина «У Кропивницькому спостерігається бум першокласників: заплановано будівництво сучасної початкової школи на 500 місць». Відповідно до поданої інформації в обласному центрі буцімто суттєво побільшало першокласників, аж на 400 осіб у порівнянні з минулим роком, що спонукало міську владу розглянути можливість відкриття нової початкової школи. Інформація, яку одразу передрукувало цілий ряд популярних видань, зокрема «Без купюр», «СBN» та «Рідний край», на жаль не відповідає дійсності. 

 

Зокрема за отриманими нами статистичними даними, у 2019 році до перших класів Кропивницьких шкіл пішло 2800 учнів, а цьогоріч лише 2660. Ці цифри підтверджує й офіційний сайт ради. Про тенденцію до зменшення кількості першокласників в останні три роки говорила під час серпневого брифінгу й начальниця міського управління освіти Лариса Костенко. 

 

Сам Андрій Райкович новину про «бум першокласників» на власній сторінці у мережі Facebook не перепубліковував.

 

 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 14 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 05 жовтня - 11 жовтня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили:  Гречка, CBNТочка доступу, Без купюр, DOZOR, Перша електронна газета, Прожектор, Рідний край, АкулаMedia, Кіровоград24, Олександрійський тижденьГолос громади. Новини Олександрійщини, Світловодськ, Komora.info, Вітер, TTV, UA:Кропивницький. Також були проаналізовані пости на власних сторінках в мережі Facebook претендентів на посади міських голів Кропивницького та Олександрії: Андрія Райковича, Артема Стрижакова, Сергія Кузьменка, Андрія Максюти, Катерини Шамардіної та Ольги Ковальової-Алокілі.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням. 

 

 

** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.  

 

 

 

Павло Лісниченко, Анастасія Зубова, проєкт INFOCRIME.Кропивницький