#
#
Квартира Валіхновських, ідентичні інтерв’ю кандидатів і математичні помилки: огляд медіаманіпуляцій на Кіровоградщині
#

Узагальнення в заголовках, плутанина у процесуальних моментах і етапах досудового розслідування, джинса, некоректні трактування подій замість перевірки фактів – поширені тренди в інформаційному полі Кіровоградщини протягом 14-20 вересня.

 

За цей період експерти проєкту InfoCrime провела моніторинг 5 Facebook-сторінок потенційних кандидатів на посаду міського голови, 3 телеканалів, 14 популярних інтернет-видань міста й області. Переглянувши 1824 тексти та сюжети ми виявили 26 матеріалів з ознаками маніпуляцій. Попереднього тижня таких текстів було 19. Маніпулювали в основному на теми місцевих виборів, урядових рішень та подій, що стались у Кропивницькому і області.  

 

Жодного фейку за цей тиждень моніторингу не виявлено.  

 

 

Маніпуляція “Влада виганяє медиків”

 

Переведення медколективу стаціонару №2 Центральної міської лікарні, що по вулиці архітектора Паученка працювати в приміщення Рудівської лікарні, розташованої на окраїні міста, висвітлювалось дещо однобоко.

 

Зокрема сайт DOZOR пише, що міська влада переводить медиків на околицю, бо вирішила розмістити у вигідному приміщенні заклад торгівлі. У тексті можна помітити ряд оціночних суджень, на кшталт “такий резонанс не входив у плани Райковича, особливо напередодні виборчої кампанії”. Мають місце і не підкріплені фактажем узагальнення - “рішення місцевих управлінців викликало широкий розголос та обурення містян”. Не зайвими були б і коментарі медпрацівників, які зіткнуться з проблемою дістатися до віддаленого мікрорайону, що дозволило б зробити матеріал менш заангажованим. 

 

Міська влада через ЗМІ ретранслювала реліз про те, що «медики вже не можуть дочекатися переїзду до нового приміщення» і заклад збереже медичну спеціалізацію. Медиків представлено лише через коментар головлікаря, котрий по факту підпорядковується керівництву міста.

 

Напевне найкраще у темі розібралося «Суспільне». У сюжеті порушено проблему транспортного сполучення, подана думка працівниці медзакладу. І судячи зі слів  респондентки, теза про те, що всі медики ніяк не дочекаються переїзду дещо перебільшена. Також для розуміння доцільності переведення медколективу зі 180 осіб з напіваварійного приміщення до напівпустої поремонтованої лікарні, доречно наведено цифри нинішнього заповнення Рудівського медзакладу. «5-поверхова споруда, де працюють 35 людей», - йдеться у сюжеті. 

 

 

Маніпуляція “Ключі від мера” 

 

У насичений інфоприводами День міста в місцевих медіа були різночитання про презент родині Валіхновських, які нині виховують четвірню.

 

CBN написало, що міський голова Андрій Райкович під час урочистостей вручив багатодітній родині ключі від нової квартири. У “Рідному краї” вказали, що сертифікат на ремонт помешкання. Обидва ЗМІ допустили маніпуляцію, вказавши некоректну інформацію.

 

Насправді йшлося про 500 тисяч гривень з міського бюджету на добудову будинку управління Держслужби із надзвичайних ситуацій. Журналісти сайту «Без купюр» розібрались, що Владислава Валіхновського як працівника Служби поставили у чергу на квартиру у відомчому будинку. Там родина вже обрала майбутнє помешкання. Журналісти звернулись за коментарем до начальника управління Віталія Миронюка й з’ясували, що 500-тисячну «субвенцію» з міського бюджету мерія оформила символічним сертифікатом, щоб вручити під час святкування.

 

“Міська влада вирішила взяти участь у його будівництві і профінансувати на 500 тисяч гривень. Зараз це питання відпрацьовується. Такий внесок влада міста робить для того, щоб забезпечити житлом цю сім’ю. Сьогодні вручали сертифікат на ці 500 тисяч. Ми образно називаємо це так, але по суті це фінансування з місцевого бюджету на добудову будинку на 57 квартир, що будується за державні кошти”, - цитує видання начальника управління. 

 

 

Як кандидати піарились та роздавали ідентичні інтерв’ю

 

Найбільше матеріалів із ознаками прихованої реклами цього тижня було про претендентів на посади міських голів Кропивницького - Андрія Райковича та Олександрії - Сергія Кузьменка. Це по два матеріали з восьми виявлених, що мали ознаки прихованої реклами. Також мала місце немаркована політична реклама про з’їзди місцевих осередків партій «Рідного міста» і «За майбутнє». Частина таких матеріалів вийшла без плашки «реклама», лише з посиланням на сайт партії. Водночас цей же текст інші медіа розмістили з відповідним маркуванням. 

 

Ознаки “джинси” має  інтерв’ю з міським головою Кропивницького Андрієм Райковичем, яке дослівно й без відповідного маркування ми помітили відразу у трьох виданнях - “CBN” та сайтах “Кіровоградської правди” і “України-Центр”. 

 

Інколи ж статті перетворюються в “оди” через некоректні формулювання і неперевірені факти.   

 

«Головним натхненником створення нового сучасного центру надання адміністративних, соціальних, дозвільних послуг людям став міський голова Кропивницького Андрій Райкович», - йшлося в одній з публікацій про відкриття відремонтованого приміщення Центру надання адмінпослуг.

 

Насправді подібні ЦНАПи у форматі «Відкритий офіс» вирішили будувати у низці обласних центрів за розпорядженням Кабміну ще від 2017 року. А за розподіл фінансування на ремонт колективно голосували депутати міської ради Кропивницького.

 

Вимоги до відокремлення реклами від інших видів інформації встановлено в Законі України "Про рекламу", - роз’яснює юрист Інституту масової інформації Алі Сафаров.

 

Зокрема частина перша статті 9 закону визначає, що рекламу має бути чітко відокремлено від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, так, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Водночас частина третя статті 9 закону визначає, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, у якому привертається увага до конкретної особи чи товару і який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами". Використання інших позначень, зокрема "Новини компаній", "Інформація від спонсорів" тощо, Законом України "Про рекламу" не передбачено.

 

 

Маніпуляція “Підвищення тарифів на швидку”

 

Одразу два видання Кіровоградщини посилаючись на незалінкований сайт Часопис опублікували новину “Мешканцям Кіровоградщини в 1,5 раза підвищать тариф на екстрену медичну допомогу”. У заголовку міститься три маніпуляції.

 

Перша - безапеляційне твердження про зміну тарифу в бік збільшення, хоча станом на сьогодні маємо лише пропозицію від МОЗ про яку на щоденному брифінгу 16 вересня заявив Міністр охорони здоров'я Максим Степанов. 

 

Друга - концентрація процесу ймовірного підвищення тарифу саме на жителях Кіровоградської області. Використане медійниками формулювання створює враження, ніби саме жителі області сплачуватимуть цю суму. Насправді ж ця сума визначається для підрахунку необхідних витрат з бюджету. 

 

Ну і третя маніпуляція має “математичне коріння”. Звичайний підрахунок показує, що підвищення тарифу анонсують не в 1,5 рази, як написали ЗМІ, а в 2,5 рази (з теперішніх 164 гривень до 412 гривень на людину). 

 

 

 

*До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 14 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 14 вересня - 20 вересня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили:  Гречка, CBNТочка доступу, Без купюр, DOZOR, Перша електронна газета, Прожектор, Рідний край, АкулаMedia, Кіровоград24, Олександрійський тижденьГолос громади. Новини Олександрійщини, Світловодськ, Komora.info, Вітер, TTV, UA:Кропивницький. Також були проаналізовані пости на власних сторінках в мережі Facebook претендентів на посаду міського голови: Андрія Райковича, Артема Стрижакова, Сергія Кузьменка, Андрія Максюти та Катерини Шамардіної.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням. 

 

** Проект реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.  

 

 

Павло Лісниченко, Анастасія Зубова, проєкт INFOCRIME.Кропивницький