#
#
На чому піарились та як маніпулювали у ЗМІ політики в останній передвиборчий тиждень
#

Піар на ліквідації наслідків буревію, а також реалізації проєктів Громадського бюджету, маніпулятивні заяви у день виборів, ретрансляція кожного кроку «потрібного» кандидата – тренди медіаполя Кіровоградщини 19-25 жовтня.

 

В останній передвиборчий тиждень команда проєкту «InfoCrime.Кропивницький» переглянула 1173 публікацій і сюжетів 3 телеканалів, 14 популярних інтернет-видань міста й області. Також провели моніторинг 6 Facebook-сторінок кандидатів на посади міських голів Кропивницького та Олександрії.

 

Ми виявили 36 маніпулятивних текстів, один з яких – фейк. Для останнього передвиборчого тижня є характерним засилля замовних матеріалів. Зокрема, 28 текстів мали ознаки джинси. Також маніпулятивні тексти стосувались тем коронавірусу, виборів, інших місцевих подій. 

Помилка чи неуважність журналістів призвели до появи фейку про віднесення Кропивницького до «жовтої» зони карантину з 23 жовтня. Насправді фактично зонування змінено дещо пізніше – з 26 жовтня. 

 

 

Як політики піарились на ліквідації наслідків смерчу

 

 

Ураган, що призвів до руйнувань чималої кількості домівок на мікрорайонах Лелеківка та Балашівка, став нагодою для передвиборчого піару політиків. Деякі про свій внесок у ліквідацію наслідків стихії відзвітували у соцмережах, а деякі навіть потрапили у новини. 

 

Так, про благодійність кандидатів на посаду міського голови Олександрії Сергія Кузьменка та Кропивницького Андрія Райковича повідомили на CBN, не вказавши відповідного рекламного маркування. На телеканалі «Вітер» йдеться про допомогу постраждалим у тому числі підприємством Райковича «Ятрань». У сюжеті вказали, що допомагати мешканцям мікрорайонів взялись місцеві підприємства, проте детально розповіли лише про внесок м’ясокомбінату. Похвалився допомогою і секретар міської ради Андрій Табалов. У публікаціях без відповідного маркування розповідається про фінансову допомогу родині працівниці його підприємства та звернення до Кабміну.

 

 

Громадський депутатський бюджет 

 

 

Низка публікацій у передвиборчий тиждень стосувалась реалізації проєктів, які на конкурсі відібрали для фінансування через Громадський бюджет. Зокрема партійці «Нашого краю» Андрій Табалов та Олег Краснокутський не оминули нагоди по кілька разів наголосити на власному внеску в облаштування скверу та дитячого майданчику, які насправді фінансують з міського бюджету та за ідеєю є проєктами самих мешканців міста. Рекламне маркування в таких статтях відсутнє. 

 

 

“Викривальні” заголовки, президентське опитування та рейтинги від ноунейм-контор 

 

 

У публікації CBN  «Опитування Президента — варто чи ні?» кандидат в депутати Кіровоградської облради від «Слуги народу» Ігор Волков стверджує, що президентське опитування, призначене на день виборів, - однозначно корисна річ. Текст з ознаками джинси позначкою «Реклама» промаркувати забули. 

 

Цикл публікацій про діяльність фракцій міськради Кропивницького на сайті «Прожектор» розпочався, і, схоже, завершився текстом із «жовтим» клікбейтним заголовком «Тендери, звинувачення у «дерибані» та мільйонні декларації: одна з найменших за чисельністю фракцій виявилася серед найбагатших за деклараціями». Анонсувавши у підводці аналіз діяльності фракції «Рідне місто» за всі 5 років роботи, у статті подали лише згадки у негативному контексті. Сумнівними є й висновки про «найбагатші декларації». Заголовок також читається двояко: фракція найбагатша за деклараціями серед найменших за чисельністю фракцій чи в принципі, серед депутатських об’єднань? У подібних звітних текстах журналістам варто керуватись певними чіткими критеріями аналізу, аби не надавати преференцій тій чи іншій політичній силі, згадуючи, чи навмисне замовчуючи невигідні факти. Роблячи наголос саме на скандальних моментах діяльності політиків, краще підкреслювати, що аналіз стосується, наприклад, суто антикорупційної складової. 

 

На «Акулі» оприлюднили соціологію, де партія «Слуга народу» має вигідні позиції. Реліз маловідомої громадської організації, яка є автором опитування, вийшов також на сайті «Ліга.нет» у рубриці, яка публікується на комерційних умовах. В «Акули» маркування відсутнє. 

 

 

Як ще ЗМІ хвалили кандидатів 

 

 

Насамкінець на сайті «Голос громади» вийшла стаття-ода Сергію Кузьменку, кандидату на посаду міського голови Олександрії. Видання, що позиціонує себе новинним ресурсом, допустило низку оціночних суджень та хвалебних коментарів на адресу кандидата. «Досвідчений, людяний, відкритий, конструктивний, тактовний, успішний, сучасний, молодий, не боїться труднощів, на зміну старому обирає нове, дії направлені на розвиток особистості, громади, міста… Це все про Сергія Анатолійовича», - пише сайт. А команда Кузьменка, зі слів автора публікації, «має за честь працювати з Сергієм Анатолійовичем». Рекламне маркування на сайті відсутнє. 

 

 

 

 *До вибірки потрапили всі матеріали, що вийшли у 14 популярних видань та новинні випуски 3 телеканалів протягом 19 жовтня - 25 жовтня. До переліку проаналізованих видань потрапили:  Гречка (https://gre4ka.info),  CBN (https://cbn.com.ua),  Точка доступу (https://dostyp.com.ua), Без купюр (https://www.kypur.net), DOZOR (https://dozor.kr.ua), Перша електронна газета (https://persha.kr.ua), Прожектор (https://projektor.com.ua), Рідний край (https://rk.kr.ua), АкулаMedia (http://akulamedia.com/), Кіровоград24 (https://kirovograd24.com/), Олександрійський тиждень (http://ot.kr.ua),  Голос громади. Новини Олександрійщини (https://golosgromadu.info),  Світловодськ (https://svetlovodsk.com.ua),  Komora.info (https://komora.info). 

 

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням. 

 

** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.  

 

 

 

Анастасія Зубова, Павло Лісниченко, проєкт INFOCRIME.Кропивницький