#
#
Відкриті дані в Кропивницькому: впевнений старт без якості (ІНФОГРАФІКА)

Ще у 2009 році президент США Барак Обама у перший день на посаді
підписав «Меморандум про прозорість і відкритість уряду». Мета цих дій полягала у тому, щоб за допомогою нових технологій, розроблених на основі відкритих даних, забезпечити прозорість в управлінні державою і покращити надання послуг. У США було створено каталог даних загального користування, де акумулювались відкриті дані держави про канали злочинності в режимі реального часу, шкільні тестові бали, показники якості повітря. Україна офіційно прийшла до тієї ж американської ідеї тільки в 2015 році. Саме тоді був підписаний один із ключових документів у сфері відкритих даних в Україні - Постанова Кабінету Міністрів № 835 “Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних”, а в Законі України “Про доступ до публічної інформації” вперше було введено поняття про публічну інформацію у форі відкритих даних. У 2016 році українська держава приєдналась до Міжнародної хартії відкритих даних. Однак розуміння для чого потрібні відкриті дані і мотивації їх відкривати досі немає ні в самих розпорядників інформації різних рівнів, ні у стейкхолдерів.


Дані без нормативної бази


Перші відкриті дані у Кропивницькому з’явились тільки у 2017 році після офіційного звернення журналістів щодо необхідності виконання Постанови № 835. Фактично оприлюднення відкритих даних у міській раді Кропивницького розпочалось на вимогу, тобто без офіційного визначення відповідальних осіб, без розробленого порядку оприлюднення даних, без загального аудиту наявної інформації в раді, що можна відкрити для громади. Розпорядження міського голови щодо обов’язкового оприлюднення відкритих даних було підписане 9 червня цього року, хоча самі дані вже публікуються на сайті міськради кілька місяців. Водночас і саме розпорядження, що розробили у раді, не затверджує список осіб, відповідальних за оприлюднення наборів відкритих даних, не зобов’язує проводити аудит даних і визначати список наборів, які регулярно відкриватимуть та оновлюватимуть виконавчі органи.

Дані, що вже відкриті


Попри відсутність місцевого нормативного ґрунту для відкритих даних у Кропивницькому, на сайті міської ради можна побачити частину інформації, що мають оприлюднювати органи місцевого самоврядування відповідно до постанови № 835. В усіх оприлюднених наборах даних на сайті ради (на сторінці кожного виконавчого органу, оскільки окремої кнопки на головній сторінці немає) можна побачити інформацію про організаційну структуру розпорядника інформації, у більшості наборів - довідник з телефонами й адресами підприємств, установ (закладів) розпорядника інформації та підпорядкованих йому організацій, звіти про використання бюджетних коштів, подекуди - річні плани закупівель та переліки укладених договорів. Варто наголосити, що у наборах можна знайти відомості щодо комплексних схем розміщення тимчасових споруд для розміщення підприємницької діяльності, перелік розповсюджувачів реклами, що отримали дозвіл на розміщення зовнішньої реклами, перелік об'єктів комунальної власності, у тому числі тих, що передані в оренду чи інше право користування, перелік незадіяних земельних ділянок і майнових об'єктів (приміщень) комунальної форми власності, які можуть бути передані в користування. Саме ці дані скоріше за все матимуть найбільшу цінність для громадськості і вони з’явились на сайті міської ради! Немає на сайті ради відкритої інформації про борги комунальних підприємств та закладів, практично відсутні їхні фінансові звіти, які теж підлягають публікації. Абсолютно уся оприлюднена інформація обмежується переліком наборів, що затверджені постановою № 835.

Відкриті дані у закритих форматах
Окрім того, що відкриті дані підлягають оприлюдненню у вигляді наборів, вони повинні мати ще й відкриті формати. Для кожного типу даних у тій же постанові прописані формати, що повинні використовувати розпорядники інформації при створенні наборів відкритих даних.
У Кропивницькому обрали “зрозумілі для людей” формати: ODS (таблиці), ODT, HTML (тексти),ZIP, 7Z (архіви). Щоправда у наборах даних замість інформації у форматі HTML використовують гіперпосилання на сторінки управлінь, ProZorro, E-data, що апріорі не є набором відкритих даних, а таблиці зі структурованими даними публікуються у текстових файлах ODT, що не дає можливості говорити про їх відкритість. Можна зустріти у наборах і PDF-файли, що взагалі суперечить відкритості і прозорості, тим паче якщо вони відскановані. Найбільше таких файлів можна зустріти в архівах з фінансовою звітністю.
Відтак на сторінках управлінь та відділів наявні дані, які підлягають оприлюдненню, однак в більшості випадків вони не є відкритими даними, адже не відповідають тим ознакам і вимогам, що прописані і в постанові № 835, і в ЗУ “Про доступ до публічної інформації”, і в Міжнародній хартії відкритих даних.

Хто відкриває, а хто ігнорує
Серед відділів та управлінь у міській раді можна визначити лідерів та аутсайдерів відкритих даних. Ми не будемо враховувати помилкове використання закритих форматів для файлів, що можна вивантажувати на сайті міської ради, адже цей недолік при бажанні можна виправити, а дані фактично є вже публічною інформацією.
Безперечними лідерами у сфері відкритих даних у міській раді виявилось управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення. Окрім того, що управління має фактично усі набори даних, оприлюднені на сайті ради, воно першим створило власний кабінет на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та оновлює там інформацію. Відкритим виявилось і управління комунальної власності, яке оприлюднило усю інформацію, якої вимагає законодавство, однак не у відповідних форматах.

Завантажувати набори відкритих даних окремим файлом можна на сайті міськради зі сторінок служби у справах дітей, відділу сім’ї та молоді, управління економіки, управління капбудівництва, управління земельних відносин та охорони навколишнього середовища, управління архітектури та містобудування, відділу культури і туризму, управління торгівлі та побутового обслуговування населення, фінансове управління та виконавчий комітет міської ради. Щоправда ці розпорядники інформації виклали не всю інформацію.

Аутсайдерами відкритих даних у міськраді Кропивницького є відділ фізичної культури та спорту, управління державного архітектурно-будівельного контролю, управління освіти та управління охорони здоров’я, які не оприлюднили жодного набору відкритих даних, що були б доступні для завантаження та обробки. Більшість інформації у немашиночитному форматі PDF оприлюднили Головне управління ЖКГ та управління розвитку транспорту. Не нехтували оприлюдненням сканів і управління торгівлі, архітектури та капбудівництва.

Кропивницький на порталі відкритих даних
Законом України “Про доступ до публічної інформації” передбачено, що набори відкритих даних оприлюднюються на сайтах місцевих органів влади, а також на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (ЄДВПВД). Якщо переглянути портал на наявність кабінетів розпорядників інформації кропивницької міської ради, то в ньому можна побачити лише сім управлінь, два з яких з’явились після проведення у міській раді навчальних тренінгів щодо обов’язкового оприлюднення відкритих даних. Наразі на порталі можна побачити відкриті дані служби у справах дітей, управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення, управління містобудування та архітектури, фінансове управління, управління економіки, управління освіти та управління охорони здоров’я. Поступово на порталі з’являтимуться кабінети й інших розпорядників, адже наразі більшість із них очікує підтвердження реєстрації адміністратором.



Відкритим даним у Кропивницькому бути
У міській раді протягом останнього місяця було проведено чотири навчальні тренінги щодо оприлюднення відкритих даних для працівників виконавчих органів та підрозділів виконкому, а також для представників комунальних закладів та підприємств міста. Наразі окремі управління вже готують набори даних та звертаються за консультаціями щодо оприлюднення даних. Усі учасники тренінгів, відповідно до розпорядження міського голови, зобов’язані зареєструватись на ЄДВПВД, тож найближчим часом масив інформації, що оприлюднюватиметься у формі відкритих даних і регулярно оновлюватиметься розпорядниками, зростатиме.
Окрім того у міській раді заплановано проведення консультацій з громадськістю щодо визначення пріоритетних наборів відкритих даних, що можуть з’явитись на сайті міської ради і на державному порталі. Відповідно до п.5 Постанови № 835, перелік даних, обов’язкових до оприлюднення, може розширюватись “у разі високого суспільного інтересу до таких даних (високої частоти їх запитування; за результатами опитування громадської думки; наявності інших обставин)”.


Довідково зі ст.10.1 ЗУ “Про доступ до публічної інформації”. Публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.
Розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення.
Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Матеріал підготовлений тренером з відкритих даних проекту “Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах”, що фінансується Урядом США через Агенство США з міжнародного розвитку (USAID) та Департаментом з міжнародного розвитку уряду Великобританії (UK aid), Світланою Литвиненко.