#
#
Анонімні викриття, компліментарне трактування та позитивні “джинсові” тенденції: огляд маніпуляцій у медіаполі Кіровоградщини
#

Реклама, анонімні ТГ-канали та створення новин з нічого. Такими маніпулятивними тематиками запам’ятався інфопростір Кіровоградщини учасникам проєкту Infocrime.Кропивницький минулого тижня. Загалом в період з 1 по 5 листопада було проаналізовано 736 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох каналів, сторінки у соцмережах місцевих посадовців і депутатів. За цей час виявлено 18 маніпуляцій. 

 

Серед них 23% стосуються теми будівництва та реконструкції, 17% - політики, по 11% реклами, комунальних послуг і криміналу, а також по 9% - штрафів, тарифів та вакцинації.

 

 

Джинси поменшало, та все ж…

 

 

Як ми вже повідомляли на сторінці Infocrime.Кропивницький в соціальній мережі Facebook, минулого тижня видання «Прожектор» порадувало нас та й всіх читачів, почавши маркувати піар-тексти політичної партії «Батьківщина». Станом на момент публікації цього тексту журналісти продовжують маркувати їх позначкою «Реклама», легалізуючи таким чином їхнє перебування серед інших опублікованих новин.

 

На жаль, політично-джинсова історія переходу на «світлий бік сили» не була почута іншими виданнями, що продовжують публікувати безликі піарні релізи про «Велике будівництво», не додаючи до них жодної інформації про джерела фінансування, строки завершення, аналогічні проєкти, загальну вартість об’єкта, проблеми і досягнення… загалом усе те, що і робить новину інформативною та цікавою для пересічного читача. За минулий тиждень такі замітки були помічені у видань «Кіровоград 24», «АкулаMedia» та «Без купюр». 

 

Не минув моніторинговий період і без класики – немаркованої комерційної реклами, яку видати за звичайну новину все ж важче. Тим не менш видання CBN, яке вже не перший тиждень фігурує в наших дайджестах, запропонувало на суд аудиторії текст під кострубатою назвою «Особливості Макбук». За доволі базовим описом переваг та загальних характеристик ноутбука компанії Apple сховалась (правда не дуже добре) реклама харківського інтернет-магазину «Eplio». 

 

Більш креативно підійшли до створення продукту журналісти видання «Dozor», на шпальтах якого було опубліковано новину «Спортивним бути "ВАРТО": на стадіоні Бобринця з’явився сучасний тренажерний зал під відкритим небом». Усім бажаючим інформаційний портал запропонував познайомитись із соціальною ініціативою «Варто», започаткованою ТОВ «Вересень плюс». Трохи даних про тренажери, про власне саму програму і звісно ж ремарка про «хороший, правильний бізнес» від фахівця по зв'язках з громадськістю ТОВ "Вересень плюс" Євгенія Котенко. Зовсім непомітно, що тут скажеш. 

 

 

Вибірковий підхід

 

 

Здивувало CBN й ще однією своєю публікацією, а саме новиною «Через неефективність попередньої міської влади втрати Олександрії можуть сягнути більше 2 мільярдів гривень». Текст, побудований на основі релізу від Держаудитслужби містить цілий ряд маніпуляцій, адже згадуючи про одні аспекти звіту аудиторів, журналісти замовчують про інші. 

 

Зокрема, в новині наголошують, що «Аудит стосувався в першу чергу діяльності попередньої влади міста». Хоча дослідження проводиться не діяльності влади, а бюджету Олександрії у певний часовий проміжок.

 

І якщо вже робити наголос на тому, яка влада допустила прорахунки, варто заглянути й у сам звіт. А там можна прочитати – бюджет недоотримав кошти як за «попередників», так і вже при «наступниках».

 

Наприклад, аудитори звітують, що в Олександрії простежується тенденція до накопичення залишків коштів на рахунках медзакладів, що є неефективним використанням. Це було як у попередні роки, так і в І півріччі 2021 року, коли залишки збільшились до 12,2 млн грн (тобто на 232,4%). Або ж незабезпечення у І півріччі 2021 року згідно норм хворих продуктами на 2,1 млн грн чи ліками на 32,3 млн грн.

 

Такий вибірковий підхід до висвітлення вельми серйозної теми є вельми негативним явищем, однак, ми сподіваємось, не тенденційним в роботі даного видання. 

 

 

Телеграм-скандал

 

 

Окремої уваги варта й новина «Необачність держслужбовця викрила один з анонімних телеграм-каналів Кропивницького», що з’явилась минулого тижня на сайті «Златопіль». Тут маємо до колег одразу декілька питань. Почнемо з того, що мова в дописі йде про анонімний телеграм-канал “Кропивницький Joker”, який, на думку журналістів видання пов’язаний з головою Кіровоградської облради Сергієм Шульгою. Ця позиція медійників грунтується на дописі… увагу… ще одного анонічного телеграм-каналу, цього разу “Чорна Кіровоградщина”. Буцімто останній зафіксував короткотермінову появу контроверійсного допису на офіційному ТГ-каналі очільника облради, після чого сам допис одразу зник, однак був опублікований на ТГ-каналі “Кропивницький Joker”. Скандали, інтриги, розслідування, не інакше. 

 

Нагадуємо журналістам про важливість дотримання базових стандартів, зокрема достовірності, який вказує на необхідність використання лише верифікованих джерел інформації. Створювати ж окрему новину на базі анонімного посту, та ще й виносити припущення-звинувачення у заголовок, як мінімум необачно. Це суттєво може вплинути на довіру аудиторії до контенту, який продукує видання. 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 01 - 05 листопада. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.

Останні новини
З підвищенням темпів захворюваності на коронавірус в Україні посилюються й карантинні обмеження. Нововведення продукують інформаційні приводи. Тож новин, пов’язаних із темою вакцинації, в медіа відчутно побільшало. Традиційні проблеми опалювального сезону
Реклама, анонімні ТГ-канали та створення новин з нічого. Такими маніпулятивними тематиками запам’ятався інфопростір Кіровоградщини учасникам проєкту Infocrime.Кропивницький минулого тижня.
Приїзд прем’єр-міністра, акція-голодування через забудову скверу, опалювальний сезон – ці теми превалювали в новинах останнього тижн