#
#
Джинса, джинса і ще трошки джинси. Огляд маніпуляцій і медіаполі Кіровоградщини
#

Багато джинси та судження замість фактів. Такими були тренди маніпуляцій в медіаполі Кіровоградщини протягом 20-24 вересня.

 

 

За цей період команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 665 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох телеканалів, сторінки у соцмережах 10 місцевих посадовців і депутатів. Із них ми виявили 16 текстів з ознаками маніпуляцій, що на третину менше показників попереднього тижня. Фейків за вказаний період у топових ЗМІ регіону помічено не було. 

 

 

Загалом серед маніпулятивних матеріалів 8 мали ознаки джинси, в 5 текстах судження переважали над фактами, 2 новини подали напівправду не розкривши тему загалом, а ще в одному випадку заголовок не відповідав суті новини.

 

 

Сезон піару та реклами

 

 

Верховна Рада повернулась до активної роботи – депутати голосують, приймають закони, лобіюють зміни, сваряться і шукають компроміси. Період законотворення завжди привертає увагу ЗМІ. А де багато уваги – багато джинси. Минулого тижня, вже традиційно для Кіровоградщини, головним «джинсовиком» виявилась Юлія Тимошенко та її партія «Батьківщина». Політикині було так багато, що в деякі дні інформаційні піар-матеріали про її бурхливу діяльність у Раді виходили по 3 рази на день. 

 

 

На чому ж піарилась політсила цього разу. Тарифна політика уряду, прийняття бюджету на наступний рік та критика ініціатив щодо змін до трудового законодавства. І якщо зменшення тарифів для населення є наскрізною темою для піарників «Батьківщини», то от питання змін до законодавства, що регулює трудові відносини українців, з’являється чи не вперше.

 

 

Звісно, не лише пані Тимошенко була присутня у медіаполі Кіровоградщини. Не обійшлось і без джинси «Великого будівництва», про яке чи не щодень і так пишуть ЗМІ по всій Україні. От тільки, якщо окремі медіа не обмежуються двома реченнями і обов’язковою згадкою про «ініціативу президента», то інші публікують мінімалістичні замальовки без натяку на баланс. 

 

 

Вчергове звертаємо увагу колег на важливість повноцінного висвітлення теми, що давало б читачеві вичерпну, або хоча наближену до вичерпної, інформаційну картину ситуації/події описаної в новині. 

 

 

Не зайвим буде згадати й про немарковану рекламу, якої на щастя в топових ЗМІ регіону не так багато. Тим дивніше бачити подібні, замасковані під оглядові, матеріали та ще й у виданнях з вельми серйозним фінансуванням і повноцінним штатом. Подібний текст під назвою «Як вибрати золотий кулон на подарунок: топ-3 рекомендацій» з’явився минулого тижня на сайті Центральноукраїнського бюро новин. І все б нічого, якби не наявність у публікації лінку-переходу на ювелірний інтернет-магазин «Gold.ua», в якому власне й можна придбати відповідний кулон чи іншу прикрасу. 

 

 

Враховуючи наявність у популярних ЗМІ Кіровоградщині подібних текстів, не можемо не повторити роз’яснення експертів ІМІ щодо розміщення на сторінках видань рекламних матеріалів: «Матеріали реклами, марковані неявними словами «партнерський матеріал», «пресреліз», «вікно» чи іншими подібними словами, є порушенням Закону України «Про рекламу». Нативна реклама, як і будь-яка реклама, має бути чітко і відповідно маркована — всі ж інші промоційні матеріали, які не є маркованими і за які ЗМІ отримують кошти, мають розцінюватися як джинса або неналежне маркування».



 

Точність важлива

 

Не обійшлось минулого тижня й без здавалось би несуттєвих помилок, наявність яких, однак, вплинула на сприяння новинних матеріалів аудиторією. Так, видання «Златопіль» 22 вересня опублікувало текст із красномовним заголовком «У громаді на Кіровоградщині дітям заборонили гуляти після 22 години». Через занадто загальний заголовок ми не маємо уявлення про яку територію йде мова, а використане формулювання «гуляти після 22:00» створює хибне уявлення про ступінь обмежень. 



Насправді, мова йде про дітей та підлітків у віці до 18 років, яким виконком Приютівської селищної ради, заборонив з’являтись у громадських місцях без супроводу батьків у період з 22:00 до 6:00.



Подібні рішення вже приймались на території Кіровоградської області й іншими громадами, тож новацією ініціативу не назвеш. Тим не менш журналістам варто було б дати більше пояснень щодо причин прийняття такого рішення, строків його дії, а також уникати узагальнень при розкритті подібних тем. 



Останнє стосується і новини все того ж «Златополя» - «Жителька Кропивницького народила четвірню в інший країні». Якщо піти далі заголовка стає відомим, що породілля виїхала з міста ще шість років тому і наразі разом з чоловіком проживає у Польщі. Тож навіщо іменувати героїню жителькою Кропивницького досі залишається незрозумілим.  





До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 13 - 17 вересня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.

Останні новини
Оцінки, додумування та неточності в заголовках, піар політиків під виглядом інфоприводів, некоректні узагальнення – такими були тенденції маніпуляцій в медіапросторі Кіровоградщини протягом 11-15 жовтня.
Піар Великого будівництва превалює серед усіх «джинсових» матеріалів у ЗМІ Кіровоградщини, Юлія Тимошенко лишається топ-спікером для «Прожектора», а судження та некоректні узагальнення потрапили в заголовки. Такими є тенденції в медіаполі області з 27 вер
Багато джинси та судження замість фактів. Такими були тренди маніпуляцій в медіаполі Кіровоградщини протягом 20-24 вересня. За цей період команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 665 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох