#
#
Джинса, реклама та фейк. Огляд медіапростору Кіровоградщини
#

Вже другий тиждень поспіль топові онлайн-видання та телеканали Кіровоградщини продукують досить малу кількість фейків та маніпуляцій. Зокрема за період з 4 по 8 жовтня команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 689 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох каналів, сторінки у соцмережах місцевих посадовців і депутатів та виявила лише 9 маніпуляцій та один фейк. 

 

Загалом, серед маніпулятивних матеріалів 5 мали ознаки джинси, у 2 випадках заголовок не відповідав суті новини та по одному тексту мали проблеми з бекграундом та повнотою подачі інформації

 

 

Традиційні “джинсовики”

 

 

Попри щотижневе підсвічування цієї проблеми проєктом INFOCRIME.Кропивницький, видання “Прожектор” продовжує продукувати величезну кількість джинси. Головним “натхненником” традиційно виступає партія “Батьківщина”, а тематика матеріалів варіюється від політичних заяв лідера політсили Юлії Тимошенко, до ініціатив депутатів місцевих та районних рад. 

 

І якщо опуси про діяльність Тимошенко принаймні містять доволі велику кількість матеріалу для аналізу та вивчення, то от новинки про діяльність осередків розлогими назвати важко. Одним з останніх таких нарисів є матеріал під заголовком “На сесії Олександрійської міської ради проголосовано за виплату премій медпрацівникам”. Ознайомившись з ним, пересічний читач може дізнатись про те, що голова Олександрійської районної партійної організації ВО “Батьківщина” та депутат міської ради Віталій Журавльов разом з колегами проголосував за виплату премій медпрацівникам. Загалом працівники закладів охорони здоров’я сумарно мають отримати 4 мільйона гривень. 

 

Чудовий інформпривід. Однак на цьому все чудове і завершується. Оскільки в тексті ні слова не сказано не лише про те, звідки власне візьмуться ці 4 мільйона гривень, а й про підтримку чи критику даного питання зі сторони представників інших політсил. Якщо не знати політичних розкладів в Олександрійській міській раді, то може здатись, що Батьківщина має якщо не монобільшість, то принаймні суттєву перевагу у кількості своїх представників у раді. Однак, це не так. Кількість депутатів від загального складу ради наразі там не дотягує навіть до 11%. Тож для прийняття позитивного рішення в питанні доплат медикам “Батьківщині” явно була потрібна допомога колег з інших фракцій.

 

 

Клієнт завжди правий

 

 

Мабуть саме цим принципом послуговувались редактор та власник видання “Дозор”, розміщуючи минулого тижня аж два немарковані рекламні матеріали. Обидва тексти: “«Дніпропетровськгаз Збут» презентував свій енергетичний потенціал у рамках AgroExpo-2021” та “У "Файно маркеті" триває акція на підтримку чотирилапих друзі”, могли б і загубитись серед загального потоку новин. Адже написані були максимально грамотно та цікаво для цільової аудиторії.

 

Допомогли ідентифікувати рекламу інші медіа, які розміщували аналогічні тексти, однак вже з позначками “реклама”. 

 

Якщо хто забув поради та настанови експертів-юристів ІМІ, то ми готові нагадати: «Матеріали реклами, марковані неявними словами «партнерський матеріал», «пресреліз», «вікно» чи іншими подібними словами, є порушенням Закону України «Про рекламу». Нативна реклама, як і будь-яка реклама, має бути чітко і відповідно маркована — всі ж інші промоційні матеріали, які не є маркованими і за які ЗМІ отримують кошти, мають розцінюватися як джинса або неналежне маркування». Все наче зрозуміло та просто. Однак, як бачимо, дехто готовий дивитись на законодавчі вимоги крізь пальці. 

 

 

Фейк, як результат неуважності 

 

 

Ретранслятором єдиного фейку, що був зафіксований в новинних стрічках топових онлайн-ЗМІ області, стало видання “Златопіль”. Журналісти передрукували новину “Суспільного” про невихід в рейс двохсот маршруток. Однак, до першоджерела - начальника транспортного управління Кропивницької міської ради Віктора Житника, вони не дійшли. І це зіграло з медійниками злий жарт. Адже, як стало відомо пізніше, телевізійники неправильно зрозуміли інформацію подану Житником, тож реальна кількість маршруток, яких не дочекались кропивничани, була близько півсотні. 

 

Переважна більшість видань оперативно змінили інформацію в своїх новинах. Цього однак не зробив Златопіль, що й призвело до появи та подальшого поширення фейкової інформації. Вчергове звертаємось до колег-медійників із закликом - уважніше перевіряйте дані та завжди намагайтесь докопатись до першоджерела. Це вбереже вас від подібних ситуацій.  

 

 

 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 13 - 17 вересня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.

Останні новини
Оцінки, додумування та неточності в заголовках, піар політиків під виглядом інфоприводів, некоректні узагальнення – такими були тенденції маніпуляцій в медіапросторі Кіровоградщини протягом 11-15 жовтня.
Піар Великого будівництва превалює серед усіх «джинсових» матеріалів у ЗМІ Кіровоградщини, Юлія Тимошенко лишається топ-спікером для «Прожектора», а судження та некоректні узагальнення потрапили в заголовки. Такими є тенденції в медіаполі області з 27 вер
Багато джинси та судження замість фактів. Такими були тренди маніпуляцій в медіаполі Кіровоградщини протягом 20-24 вересня. За цей період команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 665 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох