#
#
Джинса та гра з фактами. Огляд маніпуляцій та фейків у медіаполі Кіровоградщини
#

Вже традиційна джинса, некоректні порівняння та зайвий політичний підтекст. Такі маніпуляції, серед іншого, зустрічались у місцевих ЗМІ, протягом 5 - 9 липня.

 

За цей період команда INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 643 новини 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох телеканалів, сторінки у соцмережах 10 місцевих посадовців і депутатів та виявила 25 матеріалів з ознаками маніпуляцій. Новин з фейковою інформацією за минулий робочий тиждень нам не траплялось. 

 

Найбільше з виявлених маніпулятивних текстів стосувались джинси – 11, перебільшення – 5, подача лише частини інформації з метою впливу на точку зору аудиторії – 5, заголовки, що не відповідають поданому в новині тексту - 3, а також 1 матеріал з використанням експертної думки лише однієї сторони “конфліктної ситуації”. 

 

 

Компенсація не для всіх

 

 

Минулого тижня з подачі Кіровоградської ОДА чимало топових видань області опублікували новинупід гучним заголовком “На Кіровоградщині учасники бойових дій та члени їхніх родин отримають компенсації за житло”. Фактажний матеріал щодо ухвалення урядом розпорядження про розподіл державної субвенції з держбюджету на виплату грошової компенсації для отримання житлових приміщень для категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України , а також членів їхніх родин. Якщо коротко - компенсація за оренду житла для атовців. Інформацію про цю чудову ініціативу озвучив під час наради директор департаменту соцзахисту населення облдержадміністрації ОДА Олександр Догаров.

 

І все б з цією новиною було добре, але є одне але. Справа в тому, що отримати цю саму фінансову компенсацію на Кіровоградщині наразі зможуть лише одна особа з інвалідністю, з числа учасників АТО/ООС, а також 3 родини загиблих атовців. Відповідно очікування та й власне масштаб можливостей, які були закладені в заголовку до новини, абсолютно не відповідають реальності розписаній “в тілі” тексту. 

 

Пересічного читача, який далеко не завжди читає новини далі заголовку, подібні контрасти можуть суттєво збити з толку, поінформувавши про можливості, які насправді є надзвичайно обмеженими. 

 

 

Навколопартійна маніпуляція

 

 

Минулого тижня досить несподівано зманіпулювало й Центральноукраїнське бюро новин (CBN), випустивши новину під заголовком «На посаду керівника апарату Кіровоградської ОДА претендує представник «Батьківщини»»

 

Публікація розкриває для читача інформацію про трудовий шлях, задекларовані статки, а також окремі політичні аспекти життя претендента на посаду в структурі ОДА Павла Топчія . Сам же заголовок робить чітку прив’язку до політичної партії «Батьківщина», в лавах якої пан Топчій свого часу дійсно перебував.

 

Тим не менш, журналісти видання СBN зманіпулювали наявною у вільному доступі інформацією, закцентувавши увагу лише на одній політсилі, до якої, як виявилось, наразі кандидат не має жодного відношення.

 

Зокрема останньою партією, з якою був пов’язаний Топчій, виявилась зовсім не Батьківщина, а Сила Людей.

 

Сам же Павло Топчій у телефонному коментарі проєкту Infocrime.Кропивницький зауважив, що він вийшов з лав ВО «Батьківщина» наприкінці 2015 року. Наразі до цієї політичної структури жодного відношення не має. Підтвердив дану інформацію й перший заступник голови обласної партійної організації «Батьківщини»  Андрій Табачук.

 

Чому медійники проігнорували елементарну можливість перевірити повноту наявної у себе інформації залишається загадкою. Виправити допущену помилку журналісти, на жаль, також не побажали. 

 

 

Традиційна джинса

 

 

Ну і куди ж без джинси. Минулого тижня її також було чимало. Традиційним лідером-ньюзмейкером лишилась лідерка “Батьківщини” Юлія Тимошенко, яка продовжує просувати власне бачення земельної реформи. Новини з критикою самої концепції продажу землі сільськогосподарського призначення переповнені порівняннями типу “масштабний злочин”, “земельна афера”, “дерибан” та подібними. 

 

Не оминули увагою й 5-го президента України Петра Порошенка та його чергову поїздку до військовослужбовців на Схід. Хорошу ініціативу допомоги військовим тим не менш висвітлили у лайтово-популістичній манері, яка допустима для блогів чи авторських колонок, але аж ніяк для стрічки новин. Тут тобі і черешня, і комплекси відеоспотереження, і коментарі від спільного поїдання борщу. Традиційний набір хорошого піар-відео.

 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 5 – 9 липня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка,CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.