#
#
Фейки та маніпуляції в стрічках новин топових медіа Кіровоградщини. Підсумки
#

Протягом травня-листопада команда InfoCrime.Кропивницький проводила моніторинг 10 популярних місцевих ЗМІ і телеканалів на наявність маніпуляцій та фейків. Згідно з методологією Інституту масової інформації перевіряли, чи є в публікаціях проблеми із заголовками, бекграундом, перекручуванням фактів, а також чи вказують ЗМІ рекламне маркування в партнерських статтях.

 

Загалом за вказаний період команда проєкту переглянула 18201 новин. Серед них виявили 427 маніпуляцій та 11 фейків, що складає 2,4% від загальної кількості публікацій.

 

Різновиди маніпуляцій:

  • Джинса – 37%
  • Подається лише частина інформації (напівправда) - 22,5%
  • Судження оцінка подається як факт – 14%
  • Заголовок узагалі не відповідає змісту тексту - 9,5%
  • Емоційні оцінки в тексті, заголовку, емоційно забарвлена лексика яка не є цитатою – 6%
  • Інформація містить перебільшення\применшення реальних даних – 5%
  • Бекграунд у матеріалах містить маніпуляцію, не відповідає суті новини (може містити емоційні оцінки) – 3%
  • Заангажовані або проплачені “експерти”, експерти що представляють лише одну сторону - 2%
  • Неналежне маркування (неочевидним для аудиторії чином), назвами рубрик – 1%

 

Фейки найчастіше містили недостовірні відомості.

 

Судячи з моніторингу, у досліджуваних медіа найбільш проблемною є ситуація з маркуванням матеріалів, що виходять на комерційній основі, популяризують певних політиків чи товари й послуги. Зокрема, серед комерційної реклами найбільше було немаркованих публікацій, що просували різні онлайн-майданчики з продажу товарів, місцеві торговельні мережі. Політична реклама стосувалась ВО «Батьківщина», Юлії Тимошенко, Володимира Зеленського і програми «Велике будівництво», а також періодами була джинса про Петра Порошенка. Позначення рекламних матеріалів згідно з законодавством зачасту ігнорують видання CBN, «Дозор», «Златопіль». Позначками «Реклама» завжди титрують матеріали «Гречка», «Точка доступу». А от видання «Без купюр» свої рекламні пости маркували, як то кажуть, через раз. Протягом останнього місяця позначку “Реклама” почав використовувати сайт «Прожектор».

 

Подання лише частини інформації та видавання суджень замість фактів – судячи з відсоткового розрізу, друга за величиною проблема у місцевих ЗМІ. Частково це пояснюється поспіхом і браком кадрів, що не завжди дозволяє подати в матеріалі позиції усіх сторін. Проте в деяких випадках, схоже, йшлося про редакційну позицію. Зокрема, тема будівництва МакДональдзу у Центральному сквері Кропивницького була топовою у місцевих ЗМІ протягом останніх місяців, тож не обійшлося без маніпуляцій. Акції активістів проти забудови єдиної зеленої зони в пожвавленій центральній частині міста в CBN уперто називали «протестом проти реконструкції скверу», зміщуючи тональність і налаштовуючи читача на певне сприйняття.

 

Судження замість фактів превалювали в частині матеріалів «Златополя» і «Прожектора». Ці тексти мали явні ознаки замовності та, по суті, були перепублікованими пресрелізами із заявами Юлії Тимошенко чи різноманітних «політичних експертів», експертність яких полягала у підтримці «Батьківщини». Найбільше матеріалів на тему “не таких” тарифів та з критикою земельної реформи виходило саме у цих ЗМІ. В них же були й факапи з перекрученою соціологією, коли дані опитувань подавали із замовчуванням одних показників і підкресленням інших, політично вигідних саме політсилі Тимошенко.

 

Факапили й пресслужби. З подачі сторінки Кіровоградської ОДА у Фейсбук в місцеві новини «пішли» новини про відкриті спортмайданчики за президентською програмою, щоправда, в деяких випадках локації просто пофарбували чи обладнали інформаційними стендами, а встановлювались вони ще кілька років тому.

 

 

Із загостренням епідемії коронавірусу суттєво побільшало новин, присвячених темпам захворюваності і вакцинації. У низці ЗМІ судження й коментарі противників відсторонення невакцинованих педагогічних працівників видавали без будь-яких протилежних точок зору та роз’яснень юристів щодо правомірності таких обмежень.

 

Водночас позитивними моментами, які варто відзначити за результатами моніторингу, є введення рекламних позначок у низці ЗМІ, чого раніше місцеві сайти практично не практикували. Також в новинах на основі пресрелізів від правоохоронців видання вказують застереження про невинуватість особи до рішення суду. Поменшало й відверто маніпулятивних заголовків. Потягом  моніторингових тижнів клікбейтні назви зустрічались в одиничних випадках. Хотіли б відзначити й позитивну практику сайту «Гречка» щодо маркування текстів про «Велике будівництво» як рекламні. У порівнянні із медіаландшафтом сусідніх областей, на Кіровоградщині видання послуговуються офіційними та верифікованими джерелами інформації, републікацій з анонімних майданчиків практично немає, як і відверто чорнушних і фейкових вкидів. 

 

 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом травня-листопада. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.

Останні новини
З підвищенням темпів захворюваності на коронавірус в Україні посилюються й карантинні обмеження. Нововведення продукують інформаційні приводи. Тож новин, пов’язаних із темою вакцинації, в медіа відчутно побільшало. Традиційні проблеми опалювального сезону
Реклама, анонімні ТГ-канали та створення новин з нічого. Такими маніпулятивними тематиками запам’ятався інфопростір Кіровоградщини учасникам проєкту Infocrime.Кропивницький минулого тижня.
Приїзд прем’єр-міністра, акція-голодування через забудову скверу, опалювальний сезон – ці теми превалювали в новинах останнього тижн