#
#
Маніпуляції на тему газу, політична «благодійність» та журналістська масовка для «Слуг» - тенденції у медіа Кіровоградщини
#

День медика, закриття відділу Донецького медвишу, вручення відзнак, зростання ціни газу – події, що дали можливість політикам попіаритись і зманіпулювати у ЗМІ Кіровоградщини протягом 14-18 червня.

 

За цей період команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 698 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох телеканалів, сторінки у соцмережах 10 місцевих посадовців і депутатів.

 

У цих медіа ми виявили 16 матеріалів з ознаками маніпуляцій. З них 12 – з джинсою, 2 - з маніпулятивним бекграундом, що не відповідає суті новини, по одному – перебільшення реальних даних та неналежне маркування рекламного матеріалу.

 

 

Маніпуляції Тимошенко на ціні газу і земельній реформі

 

 

Заяви лідерки ВО «Батьківщина» Юлії Тимошенко заполонили шпальти видання «Прожектор». Тимошенко маніпулювала на темах відкриття ринку землі, зростанні ціни на газ.

 

У тексті під заголовком «Юлія Тимошенко: Ми вимагатимемо від влади негайно скасувати 50%-ве підвищення ціни на газ» подано низку популістичних і маніпулятивних тверджень.

 

Перше ж речення: «НАК «Нафтогаз», до якого нещодавно було призначено нового керівника, зробив офіційне повідомлення про те, що з 1 червня газ для населення дорожчає на 50%» наштовхує читача на думку, що зміна керівництва і підвищення ціни взаємозалежні факти. Втім, однією з передумов зростання ціни є коливання на вітчизняному та європейському газовому ринках.

 

У «Нафтогазі» подали вичерпне пояснення. «Ціни на газ в Україні завжди корелюються з цінами на європейських хабах, оскільки наша країна інтегрована в європейський газовий ринок з 2015 року. Україна імпортує 30% від загальних обсягів споживання, тому ціни на газ формуються, виходячи з динаміки цін на європейських торгових майданчиках. У середньому на початок червня ціни на газ у Європі сягали 25,9 євро/МВт-год, що трохи більше 270 доларів за тисячу кубометрів. Це зумовлено коливаннями цін на енергоринках, через те, що Російська Федерація штучно обмежує поставки газу з метою створення тиску для завершення будівництва газогону «Північний потік-2»», - йдеться на сайті компанії.

 

І найважливіше. Йдеться про зміну ціни на газ не для усіх споживачів автоматично, а лише для тих, хто користується тарифом «Місячний». Більшість же користувачів мають річний тариф і сплачують 7,96 грн/куб. м, їх вказані зміни не торкнуться.

 

Тези про необхідність продажу газу за ціною видобутку в умовах ринкової економіки взагалі не витримують жодної критики.

 

Виданням, які позиціонують себе як новинні ЗМІ, варто не забувати про відповідне маркування політичної джинси, відокремлювати партійні релізи від новинної стрічки. Також необхідно зазначити, що ретрансляція ЗМІ заяв політиків з формулюваннями, де термін «геноцид» вживається в побутовому контексті, знецінює це поняття, створює хибне уявлення в читача.  

 

 

Політична благодійність

 

 

Партійці ВО «Батьківщина» піарились у ЗМІ на привітаннях з Днем медика і роздачею тортів. «Слуги народу» хвалились перебігом реформ. А депутат Кропивницької міської ради від партії «Перспектива міста» Артем Стрижаков згадувався майже в кожному абзаці статті, присвяченої візитам знаменитого хореографа, народного артиста України Григорія Чапкіса, котрий пішов з життя 13 червня. У передруці пресрелізу Кіровоградської облради про відзначення переможців конкурсу «У фокусі добра», голові Кіровоградської облради Сергію Шульзі дописали згадку про його належність до партії «Слуга народу». Усі ці матеріали мають ознаки джинси, у них немає відповідного рекламного маркування.

 

 

Медіафорум «Слуг»

 

 

Форум для представників ЗМІ, організований функціонерами «Слуги народу», висвітлювався у позитивному ключі, заяви політиків подані без жодного аналізу, зауважень у текстах медійників не було. Що досить дивно, з огляду на те, що профільні всеукраїнські медійні організації та журналістські об’єднання вже висловили низку пересторог стосовно ініціатив «слуг» щодо медіазаконодавства. Зокрема, Медіарух закликав виправити низку проблемних положень законопроєкту «Про медіа», який обговорювався на згаданому Форумі. А Інститут масової інформації вказував на колізію щодо внесення правок до чинної редакції законопроєкту.

 

Тексти про Форум подібного змісту з’явились у низці ЗМІ й інших регіонів, що свідчить про замовний характер публікацій.

 

 

Пресслужба постаралася

 

 

Виступ міського голови Кропивницького Андрія Райковича на сесії Кіровоградської облради стосовно виділення коштів на ремонт медзакладу з подачі пресслужби мерії розійшовся у ЗМІ. І якщо до тексту релізу претензій нема, то варто згадати про чистоту цитування посадовця. Зокрема, в релізі наведено цитату міського голови про лікарню швидкої медичної допомоги. Втім, якщо переслухати запис сесійного засідання, виявляється, що саме відтвореного в цитаті тексту мер не озвучував, хоча зміст певним чином схожий. Дійсно, при цитуванні допускається скорочення й оброблення тексту, проте він не повинен кардинально змінюватись. А ЗМІ варто брати до уваги, що пресслужби можуть прикрасити чи «підкоригувати» вислови посадовців. 

 

 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 17 -21 травня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.