#
#
McDonald's, канабіс, уранова катастрофа – піар та маніпуляції у ЗМІ Кіровоградщини
#

В обласних ЗМІ збільшилась кількість джинси на користь Петра Порошенка і Юлії Тимошенко, тема відкриття ресторану McDonald's у Центральному сквері продовжує обростати маніпуляціями, а проблеми в роботі уранового держпідприємства СхідГЗК дали ґрунт хайпу. 

 

Такими є тенденції в медіаполі Кіровоградщини протягом 12-16 липня.

 

За вказаний період команда проєкту InfocrimeКропивницький промоніторила 647 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох телеканалів, сторінки у соцмережах 10 місцевих посадовців і депутатів та виявила 11 матеріалів з ознаками маніпуляцій. Фейкових новин не траплялось.

 

Серед маніпулятивних 5 матеріалів мали ознаки джинси, два – тексти з заангажованими експертами, по одному – тексти з немаркованою комерційною рекламою, проблемами з бекграундом, емоційними заголовками та перебільшеннями реальних фактів.

 

Основними темами маніпуляцій були розгляд законопроєкту щодо медичного канабісу, ринку землі, роботи ДП СхідГЗК, суду по генералу Павловському та піар політиків на соцвиплатах.

 

 

Як Тимошенко і Порошенко «воювали» за соцвиплати на шпальтах ЗМІ

 

 

Навіть «Велике будівництво» Зеленського в медіаполі Кіровоградщини так агресивно не просувається як політичні заяви та релізи Петра Порошенка і Юлії Тимошенко. Саме ці політики найбільше піарились у місцевих ЗМІ минулого тижня.

 

Зокрема, Юлія Тимошенко і її політсила коментували відкриття ринку землі і законопроєкт щодо медичного канабісу. В одному з таких релізів, який на сайті «Прожектор» опублікували без позначки «Політична реклама», Тимошенко хвалиться проваленням законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання обігу конопель в медичних цілях, науковій та науково-технічній діяльності (№5596)».

 

«Це велика брехня, тому що постановою Уряду ще з початку незалежності України всі наркотичні засоби, зокрема канабіс, визначені як такі, що можуть використовуватися для медичних цілей», - цитує Юлію Тимошенко видання.

 

Тут є маніпуляція, адже у згаданій Постанові канабіс включений до переліку особливо небезпечних наркотичних речовин, обіг яких заборонений. https://bit.ly/3ktsNxH

 

А сам законопроєкт передбачає зміни, які унормовують використання лікарських конопель для лікування та полегшення стану тяжкохворих пацієнтів. Також прописується нова норма про визначення уповноваженого органу у сфері обігу лікарських конопель. Це можна побачити у порівняльній таблиці проєкту закону. https://bit.ly/3xZCNmc

 

Також без позначки «Реклама» розмістили партійний реліз на сайті CBN, у якому Петро Порошенко вимагає передбачити в Бюджетній резолюції збільшення субсидій, підвищення зарплат медикам, вчителям та військовим.

 

«Кількість родин, які отримують субсидії, найменш захищені верстви населення, скоротилася більш як вдвічі – з 7 млн до 3 млн. А видатки на субсидії з державного бюджету також скоротилися в 2,5 разу – з 73 млрд грн до 36», - серед іншого йдеться в заяві політика.

 

Без контексту й бекграунду вказані цифри дійсно вражають. Але в релізі не згадано, що взялись вони не на рівному місці, а з 2017 року, коли кількість домогосподарств-отримувачів субсидії становила 7 млн, в країні була проведена індексація пенсій, збільшення рівнів мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму. Відповідно, зменшився і розмір субсидій, які держава виплачувала громадянам. Також проводилась верифікація документів отримувачів субсидій, що теж вплинуло на вказану суму.

 

Ретранслюючи заяви політиків без позначки «Реклама», ЗМІ продовжують практику джинси і знижують довіру читача до медіа і журналістики в цілому.  

 

 

Пристрасті за McDonald's

 

 

У низці ЗМІ (в деяких із них з позначкою «Реклама»), та на сайті міської ради Кропивницького опублікували матеріал під назвою «Що з «МакДональдзом» у Кропивницькому?». Серед іншого в тексті згадано про петиції, які громадяни реєстрували у контексті ідеї будівництва Маку в Центральному сквері.

 

«Раніше прибічники та противники будівництва помірялись електронними петиціями до міської ради. У підсумку та, що із закликом «допустити», набрала трохи за 600 голосів. Із закликом «не допустити» – на півтори сотні менше», - йдеться в статті.

 

В такому спрощеному формулюванні є мимовільна маніпуляція. Адже в читача, який не бачив тексту петицій, може скластись враження, що в одній із них закликали не допустити будівництво ресторану у Кропивницькому взагалі. Водночас навіть у самій назві громадського звернення пропонується «обрати для нього іншу ділянку».

 

 

Піар і перебільшення на темі СхідГЗК

 

 

Кропивницький та Олександрія можуть піти під землю, якщо уранові шахти на території Кіровоградщини зупинять роботу. Таке та ще низку катастрофічних прогнозів заявив депутат Кіровоградської облради Олександр Чорноіваненко. Висловлювання політика перепублікувало видання «Прожектор», не забувши вказати належність його до ВО «Батьківщина». Окрім позиції депутата, жодної іншої інформації, шляхів розв’язання проблеми, пояснень керівництва шахт, у тексті нема, що вказує на замовність з метою піару. В такому випадку ЗМІ варто вказувати позначку «Реклама», або ставити політикам уточнювальні питання щодо шляхів ліквідації проблеми, яку ті коментують, або ж, що найкраще, звертатись до профільних експертів і спікерів, котрі мають стосунок до згаданої сфери.

 

«У «СхідГЗК» вважають, що у проблемах підприємства винні шахтарі Кіровоградщини та профспілки», - таку назву підібрали на сайті CBN до тексту про позицію керівництва підприємства щодо роботи шахт. Заголовок містить перебільшення, адже в релізі перелічено низку проблем, які впливають на стабілізацію роботи підприємства. Дві третини тексту розповідають про гальмування розгляду законодавчих змін, які б врегулювали ситуацію, а також недостатнє фінансування від НАЕК «Енергоатом». Попри бажання хайпонути на гарячій темі і додати кліків на сайт гучним заголовком ЗМІ мають не спотворювати суть інформації, адже це підриває довіру читачів.

 

 До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 12 – 16 липня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка,CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

 

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.