#
#
Неочевидні тонкощі на тему вакцинації та політичний піар на пустому місці: огляд маніпуляцій в медіа Кіровоградщини
#

З підвищенням темпів захворюваності на коронавірус в Україні посилюються й карантинні обмеження. Нововведення продукують інформаційні приводи. Тож новин, пов’язаних із темою вакцинації, в медіа відчутно побільшало. Традиційні проблеми опалювального сезону, а також ймовірне підвищення тарифу на проїзд, будівництво МакДональдзу стали темами маніпуляцій у публікаціях ЗМІ протягом 8-12 листопада.



За цей період команда InfoCrime.Кропивницький промоніторила 738 новини 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох каналів, сторінки у соцмережах місцевих посадовців і депутатів. Серед них 19 текстів були з ознаками маніпуляцій. Фейків не зафіксовано.



Найбільше маніпулятивних текстів було на тему вакцинації – 31%, місцева політика, освіта, правопорушення і немаркована комерція склали по 11%, теми про транспорт, культуру, теплопостачання, будівництво МакДональдзу, війну – по 5%.



Підводні камені в новинах про вакцинацію



Наразі окрім традиційних зведень про кількість захворілих, вилікуваних, померлих чи вакцинованих ЗМІ готують публікації про конфлікти, спричинені недопуском на роботу працівників професій, для яких щеплення проти COVID-19 є обов’язковим. Топовими новинами минулого тижня були повідомлення про відсторонення викладачів навчальних закладів, які не надали документи про вакцинацію, або ж довідки про протипокази чи нещодавнє одужання.



Переважно інформацію подавали по факту, надаючи слово усім зацікавленим учасникам. Наприклад, в новині “Точки доступу” про відсторонення вчительки музичної школи описано загальну ситуацію та подано цитати родичів школярів, які невдоволені відсутністю викладачів на робочому місці. Але бекграунду із роз’ясненням останніх законодавчих змін, якими впроваджено карантинні обмеження, як у подібній статті тієї ж “Точки доступу”, на жаль немає. Хоча й наприкінці повідомлення заверстано гіперпосилання на новину про розширення переліку професій, для яких вакцинація обов’язкова. Тобто, балансуючи між представленням усіх сторін конфлікту, варто не забувати про донесення офіційної інформації, посилань на законодавчі рішення.



У новинах про викладачку Олександрійського колегіуму, яка проводила заняття попри відсторонення через ненадання документів про вакцинацію чи протипокази, більшість ЗМІ припустились неточності. У заголовках і тексті вживались твердження «невакцинована вчителька», а також зустрічалась оціночна лексика на кшталт «свавілля вчительки».



Хоча сама Лариса Лисюк наголошувала журналістам, що не розголошуватиме своїх медичних даних, ЗМІ вказали, що вона невакцинована. Звісно, логіка підказує, що була б вона вакцинована, не влаштовувала такої ситуації. Але все ж точніше написати – відмовилась надати відповідні довідки. Як для чистоти подачі інформації, так і щоб убезпечити себе від ймовірних позовів чи не додавати противникам вакцинації приводів ставити під сумнів ваші тексти.  



Еталонним прикладом подачі цього конфлікту є сюжет «Суспільного». У ньому вказано, що вчителька саме відсторонена, подано позиції усіх сторін, а також надано роз’ясненням юристки, яка, спираючись на законодавчі норми, підбиває підсумок – відсторонення правомірне і ось з яких причин.



Як політики «вирішують проблеми», насправді – ні



Ймовірне підвищення тарифу на проїзд у маршрутках та проблеми в перебігу опалювального сезону – традиційна можливість попіаритись політикам. Одразу дві публікації з явними ознаками політичного піару батьківщинівців вийшли на сайті «Златопіль». І якщо аналогічні публікації, що вийшли у виданні «Прожектор», з дотриманням законодавства про рекламу мають відповідне маркування, то у вказаних випадках воно відсутнє.



Так, у новині, що «Депутат від «Батьківщини» вирішує питання з теплом для учнів», йдеться про подачу депутатом звернення до управління освіти з вимогою забезпечити теплопостачання у навчальних закладах. По суті, якогось конкретного вирішення не пропонується і звернення з подібними вимогами може надіслати будь-хто. Ще один текст «У Кропивницькому «батьківщинівці» шукають шляхи вирішення транспортного колапсу» містить по суті констатацію проблеми, вирішенням якої, на думку цитованого депутата, може бути придбання комунального транспорту і контроль перевізників. Тобто і в цьому випадку якогось прориву з «шляхами вирішення проблеми» завдяки діям конкретної політсили нема. Адже рішення про виділення коштів на придбання комунального транспорту приймається депутатами колегіально.



Нагадуємо медійникам, що відповідно до визначення Інституту масової інформації «джинса» - це журналістський матеріал або матеріал пресслужб, що спрямований на поліпшення або ж створення позитивного іміджу політичних партій, окремих політиків або людей, торговельних марок або окремих товарів, державних структур, а також благодійних фондів та релігійних організацій, та не позначений як реклама зрозумілим для переважної більшості людей чином.



Згідно статті 9 Закону України «Про рекламу» реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи та який формує інтерес читачів до неї, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». Прихована реклама забороняється.



Інші маніпуляції



Маніпулятивна подача заголовків спричиняє викривлене сприйняття чи налаштовує на певну конотацію. «Суд відмовив противникам реконструкції скверу Центрального», - такий заголовок підібрали до повідомлення Кропивницької міськради про результат розгляду апеляційної скарги активістів. Вони просили суд видати заборону на проведення будь-яких робіт у Центральному сквері до завершення судового процесу щодо заборони будівництва у зеленій зоні. Заголовок маніпулятивний і одразу налаштовує на негативне сприйняття позиції екозахисників. Хоча вони неодноразово наголошували, що підтримують реконструкцію, але заперечують будівництво МакДональдзу на місці дерев.



Досить клікбейтний заголовок «Студенти Кіровоградщини отримають стипендії розміром від 6 до 12 тисяч гривень» може створити враження, що всі студенти області отримають такі підвищені виплати, а назва «Студенти Кiровоградщини отримають обласну стипендiю» - робить некоректне узагальнення. А назва «Під час Операції Об’єднаних сил помер військовослужбовець з Кіровоградщини» налаштовує на думку, що військовий загинув унаслідок бойових дій, хоча йдеться про хворобу.

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 8 - 12 листопада. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.

Останні новини
З підвищенням темпів захворюваності на коронавірус в Україні посилюються й карантинні обмеження. Нововведення продукують інформаційні приводи. Тож новин, пов’язаних із темою вакцинації, в медіа відчутно побільшало. Традиційні проблеми опалювального сезону
Реклама, анонімні ТГ-канали та створення новин з нічого. Такими маніпулятивними тематиками запам’ятався інфопростір Кіровоградщини учасникам проєкту Infocrime.Кропивницький минулого тижня.
Приїзд прем’єр-міністра, акція-голодування через забудову скверу, опалювальний сезон – ці теми превалювали в новинах останнього тижн