#
#
Перевідкриті спортмайданчики, «прострочені» рейтинги і знову піар: огляд медіаманіпуляцій на Кіровоградщині
#

Традиційний піар «Великого будівництва» і лідерки ВО «Батьківщина», новини з некоректними формулюваннями, немаркована реклама і піар-курйоз – такими були тренди маніпуляцій в медіаполі Кіровоградщини протягом 13-17 вересня.

 

За цей період команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 682 новини 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох телеканалів, сторінки у соцмережах 10 місцевих посадовців і депутатів. Із них ми виявили 23 тексти з ознаками маніпуляцій. Попереднього моніторингового тижня таких було 25.

 

Із них матеріалів, у яких подавалась напівправда – 5, текстів, у яких судження подаються замість фактів – 6, матеріалів з ознаками джинси – 7, новин, у яких заголовки не відповідають змісту тексту – 5.

 

 

«Прострочений» рейтинг

 

 

Минулого тижня низка сайтів і телеканал оприлюднили новини на основі муніципального опитування від Міжнародного республіканського інституту в Україні, проведеного спільно з Соціологічною групою «Рейтинг». Містян питали про ставлення до політсил, міської влади, оцінки стану медицини, освіти тощо.

 

Соціологи оприлюднили результати свого дослідження лише 17 вересня, хоча опитування проводилося з 12 травня по 7 червня.

 

Одні ЗМІ вказали на цей момент, деякі проігнорували. Хоча дивує сам факт перепублікації такої досить давньої соціології. Адже на кінець вересня ситуація в настроях населення могла змінитися. І навіть при публікації цього рейтингу, який позиціонується як річний, у заголовках таки варто було б зробити поправку про період проведення опитування. Як і вказувати посилання на першоджерело з повною версією дослідження.

 

 

Реклама прихована і не дуже

 

 

Традиційно у ЗМІ публікують новини про перебіг різноманітних ремонтів, що проходять під егідою президентської програми «Велике будівництво». Висвітлювати оновлення інфраструктури, звісно, треба. Але не перетворюватись при цьому у владний піар-відділ, присвячуючи усі лаври президенту.

 

Наприклад, у новинах про ремонт доріг вказують, що він триває в рамках «Великого будівництва», а кожне фото супроводжується однойменною плашкою. При цьому, жодної інформації про джерело коштів, залучених на будівництво, немає. З огляду на те, що чимало об’єктів будується коштом бюджетів громад, вказування таких даних було б важливим для розуміння.

 

Джинсу на користь лідерки ВО «Батьківщина» Юлії Тимошенко після минулотижневого затишшя знову активно постить «Прожектор». Три релізи за тиждень сайт присвятив нардепці, завдяки якій, судячи з матеріалів, хіба Сонце не сходить. Експерти, які чомусь постійно нахвалюють лише Юлію Тимошенко, заявляють на шпальтах видання, що саме завдяки їй влада змушена видати людям субсидію, а не перекладати тарифні витрати на плечі людей. Ідентичні тексти вийшли ще у низці видань, що свідчить про ознаки замовності.

 

Читачі сайту «Кіровоград24» вже певно вивчили, що голова Кіровоградської облради Сергій Шульга є представником «Слуги народу», про що постійно нагадують журналісти. Хоча інших посадовців-політиків приналежністю до тієї чи іншої партії не титрують.

 

Окрім прихованої політичної, є приклади розміщення і комерційної реклами. На «Без купюр» явну рекламу сервісу оренди авто розмістили у рубриці «За кермом». Хоча, звісно ж, у вказаному випадку рубрика «Реклама» стала б більш доцільною.

 

«Матеріали реклами, марковані неявними словами «партнерський матеріал», «пресреліз», «вікно» чи іншими подібними словами, є порушенням Закону України «Про рекламу». Нативна реклама, як і будь-яка реклама, має бути чітко і відповідно маркована — всі ж інші промоційні матеріали, які не є маркованими і за які ЗМІ отримують кошти, мають розцінюватися як джинса або неналежне маркування», - наголошують експерти Інститут масової інформації.

 

Піар-курйоз трапився з Кіровоградською ОДА. Заявляючи про відкриття у Кропивницькому спортмайданчика за президентською програмою «Активні парки», пресслужба адміністрації забула додати, що атрибути цієї програми (а саме таблички з QR-кодами, що ведуть на відео з вправами) розмістили на давно збудованій локації. Воркаут-майданчик, котрий презентували як новий, зробили ще у 2012 році, а нинішнє «відкриття» звелось до перефарбування існуючих турніків.

 

Звертаємо увагу ЗМІ на важливість вказування не лише про відкриття тих чи інших об’єктів, а й джерела фінансування. Адже в релізах програма президентська, а бюджет місцевий.

 

 

Як інформувати і не дискримінувати

 

 

Видання СBN опублікувало коротку новину, що «У Кропивницькому протестували проти перевезення в Україну біженців з Афганістану». У подібній подачі є маніпуляція, а саме замовчування частини інформації. Також є ознаки розпалювання міжнаціональної ворожнечі.

 

Даючи слово мітингуючим, які висловили дискримінаційні твердження відносно ймовірних біженців з Афганістану, видання забуло додати контексту. А саме, що захід був малочисельним і організований місцевим осередком Нацкорпусу. Пояснення специфіки цієї організації дало б розуміння читачу, хто саме у Кропивницькому вирішив мітингувати проти біженців.

 

З подачею такої чутливої інформації «на відмінно» справилося «Суспільне», яке з’ясувало, чи взагалі на Кіровоградщині нині є афганські біженці, а також подало коментар експертки з протидії дискримінації. Ґрунтовний бек дав глядачам цілком збалансоване сприйняття події.  

 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 13 - 17 вересня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.

Останні новини
Оцінки, додумування та неточності в заголовках, піар політиків під виглядом інфоприводів, некоректні узагальнення – такими були тенденції маніпуляцій в медіапросторі Кіровоградщини протягом 11-15 жовтня.
Піар Великого будівництва превалює серед усіх «джинсових» матеріалів у ЗМІ Кіровоградщини, Юлія Тимошенко лишається топ-спікером для «Прожектора», а судження та некоректні узагальнення потрапили в заголовки. Такими є тенденції в медіаполі області з 27 вер
Багато джинси та судження замість фактів. Такими були тренди маніпуляцій в медіаполі Кіровоградщини протягом 20-24 вересня. За цей період команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 665 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох