#
#
Піар, джинса та немаркована комерція. Огляд маніпуляцій в медіаполі Кіровоградщини
#

Велике будівництво, політичний піар, реклама сервісів та навіть стереотипи і штампи в текстах. Такі тематики маніпуляцій було виявлено командою проєкту INFOCRIME.Кропивницький минулого тижня. Так за період з 18 по 22 жовтня ми промоніторили 769 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох каналів, сторінки у соцмережах місцевих посадовців і депутатів та виявили 17 маніпуляцій та один фейк.  

 

Загалом, серед маніпулятивних матеріалів 7 мали проблеми з бекграундом та повнотою подачі інформації, ще 7 виявились «джинсою», у 2 випадках судження переважали над фактами та один текст було опубліковано з некоректними заголовком, який не відповідав суті новини. 

 

 

Не Зеленським єдиним 

 

 

Першоджерелом єдиного фейку, що був зафіксований минулого тижня командою Infocrime.Кропивницький, стала голова Кіровоградської ОДА Марія Чорна. У своїй вже звично возвеличувальній манері посадовиця підтримала та привітала створення у Кропивницькому депутатського міжфракційного об'єднання "За рівні можливості".  І все б нічого, однак окрім стереотипного початку FB-посту про суть жінки, яка виявляється «у підтримці миру, захисті слабких та хворих, освіті для дітей», пані Чорна розповсюдила й відвертий фейк. Мова йде про наступну фразу: «Президент України Володимир Зеленський вперше довірив представляти державну владу цілого ряду регіонів очільницям державних адміністрацій». 

 

Справа в тому, що ще до президентства Зеленського жінки неодноразово очолювали обласні державні адміністрації. Для прикладу в 2014-му Львівською ОДА керувала Ірина Сех, в 2006-2009 рока Київську ОДА очолювала Віра Ульянченко. А ще раніше, з 2005 по 2006 рік аналогічну посаду, тільки в Житомирській області, займала Ірина Синявська.  

 

 

Реклама. Потрібно більше реклами

 

 

Минулого тижня в топових видання області з’явилось одразу три матеріали, що порушували Закон України «Про рекламу». Не промарковані належним чином матеріали потрапили до стрічки новин видань «CBN» та «Без купюр».

 

Так, журналісти Центральноукраїнського бюро новин (CBN) вирішили, що для читачів надзвичайно корисною буде інформація про те, як правильно розморожувати холодильники. Насправді ж, за інструкціями та порадами ховалась (насправді ні) реклама сервісу замовлення послуг «Кабанчик». 

 

Слідом за «холодильниковою новиною» медійники вивісили на сайті погано замасковану рекламу заводу складського і підіймального обладнання «Форстор». Гіперлінк на сайт підприємства вирішили розмістити в опусі про металеві стелажі. На тих, кого не цікавив товар, який пропонує «Форстор», чекала мандрівка конструктивними особливостями різних видів систем зберігання товарів.  

 

Однак, найбільше «порадували» колеги з видання «Без купюр». Мало того, що україномовне видання чомусь вирішило публікувати рекламний пост російською, так ще й сам текст стосувався вельми контроверсійної теми – діяльності онлайн-казино

 

Не втомлюємось нагадувати журналістам, редакторам та власникам видань Кіровоградщини – маркування рекламних текстів неявними словами типу «партнерський матеріал», «пресреліз», «гроші» чи іншими, є порушенням Закону України «Про рекламу». Нативна реклама, як і будь-яка реклама, також має бути чітко і відповідно маркована. Наголошуємо, що за порушення профільного законодавство розповсюджувача може бути притягнуто до відповідальності та, серед іншого,накладено штрафні санкції від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

 

Піар для своїх

 

 

Звісно не обійшлось цього тижня й без джинси та її традиційних замовників та розповсюджувачів. Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» та його лідерка Юлія Тимошенко продовжують періодично з’являтись на «шпальтах» видання «Прожектор». На жаль, збалансованими ці тексти назвати неможливо, але й в наполегливості політикам не відмовиш. Загалом, на цю партійну структуру припала майже чверть від усіх маніпулятивних матеріалів, виявлених минулого тижня. 

 

Однак, знайшлась тема, якій вдалось перевершити навіть «батьківщинівський джинсопад». Це президенське «Велике будівництво», а якщо точніше коротенький огляд-звіт про зведення у Голованівську нового дитячого садка на 120 місць. Першоджерелом інформації став департамент капітального будівництва Кіровоградської ОДА. Медійникам повідомили, що «будівництвo ведеться із застосуванням сучасних будівельних та oздoблювальних матеріалів, енергoефективних технoлoгій, щo забезпечить відповідність будівлі дошкільного навчального закладу всім діючим вимогам, в тому числі інклюзії». Цю ж інформацію журналісти й ретранслювали у маси. Фактично ідентичні тексти з’явились на новинних порталах «CBN», «АкулаMedia», «Без купюр», «Кіровоград 24». Проблема лише в тому, що в текстах окрім беззаперечно важливої ролі програми «Велике будівництво» жодним словом не згадано про те, що будівництво закладу почалось ще в 2018 році. На той момент планувалось, що дитсадок збудують шляхом спільного фінансування з місцевого, районного і обласного бюджетів. 

 

Наголошуємо, в таких темах передісторія та контекст надзвичайно важливі, оскільки дають читачеві не лише поверхневе уявлення про подію, а й про те, що їй передувало та чому сталось те, що сталось. 

 

 

 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 18 - 22 жовтня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.

Останні новини
З підвищенням темпів захворюваності на коронавірус в Україні посилюються й карантинні обмеження. Нововведення продукують інформаційні приводи. Тож новин, пов’язаних із темою вакцинації, в медіа відчутно побільшало. Традиційні проблеми опалювального сезону
Реклама, анонімні ТГ-канали та створення новин з нічого. Такими маніпулятивними тематиками запам’ятався інфопростір Кіровоградщини учасникам проєкту Infocrime.Кропивницький минулого тижня.
Приїзд прем’єр-міністра, акція-голодування через забудову скверу, опалювальний сезон – ці теми превалювали в новинах останнього тижн