#
#
Піар, велике добудівництво, упереджені заголовки про МакДональдз: огляд маніпуляцій у ЗМІ Кіровоградщини
#

Приїзд прем’єр-міністра, акція-голодування через забудову скверу, опалювальний сезон – ці теми превалювали в новинах останнього тижня. За період 25-29 жовтня команда проєкту Infocrime.Кропивницький промоніторила 701 новину 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох каналів, сторінки у соцмережах місцевих посадовців і депутатів та виявили 20 маніпуляцій. Фейків не зафіксовано.



Із них 25% матеріалів стосувались Великого будівництва, 20% - акції проти забудови Центрального скверу, по 15% - коронавірус і немаркована комерційна реклама, 10% - економіка, і по 5% - політика, релігія, тарифи.



Макдональдз і заголовки

Протестувати проти реконструкції скверу і протестувати проти знищення дерев у сквері. Звучить по-різному, так? Минулого тижня у заголовках новин про протест екоактивістки Надії Паливоди видання CBN спостерігалась маніпулятивна конотація.



Активістка оголосила голодування проти ймовірного знищення зелених насаджень у Центральному сквері. Там, нагадаємо, планують побудувати заклад харчування МакДональдз. Власне, вимоги активістки чітко прописані на її сторінці у Фейсбук: будувати МакДональдз в іншому місці, а сквер повернути з оренди та навести там лад.



Натомість, заголовки CBN маніпулятивно стверджували зворотнє. А саме, що протест «ЧЕРЕЗ реконструкцію скверу та будівництво МакДональдсу». Розуміємо, що в тексті журналісти прописують деталі, а в заголовок усього не вмістиш. Проте наголошуємо, що така конотація є маніпулятивною і «з порогу» налаштовує читачів на негативне сприйняття інформації.


Сайт «Златопіль» матеріал про акцію активістки назвало «Чому у Центральному сквері Кропивницького не можна будувати Макдональдз?». Тут теж проблема з конотацією, адже така назва не є об’єктивною і сприяє налаштуванню читача на певну позицію ще до прочитання тексту. До того ж сам матеріал більше розповідає про перебіг оголошеної активісткою акції.



Закликаємо видання до об’єктивної подачі інформації та нагадуємо, що в новинах не повинно бути оцінок, суджень чи нав’язувань певної позиції.

  

Велике добудівництво



«Обласна спеціалізована дитячо-юнацька школа Олімпійського резерву-2», яка ремонтується по програмі Президента «Велике будівництво», - так вказали у дописі на сторінці Кіровоградської ОДА про інспектування вказаного об’єкта прем’єр-міністром Денисом Шмигалем минулого тижня.  



Жодного слова про те, що вказана спортшкола, яка знаходиться на території Дендропарку, будується ще з 2018 року, а, отже, ще до програми «Велике будівництво» та й до самого президентства Зеленського, нема. Окрім цього є проблеми з повнотою подачі інформації. Звісно, це цікаво, що прем’єр оглянув ремонт і поспілкувався з вихованцями, але є й важливіші аспекти. Наприклад, що на цей довгобуд виділили значну суму фінансування, підрядник мав виконати роботи ще кілька років тому, але щороку кошти на ремонт виділяють додатково, а дата завершення робіт відтягується.



Звертаємо увагу ЗМІ, що в подібних «паркетних» інформаційних приводах варто не лише ретранслювати іміджеві тези чиновників, а й докопуватись до проблематики для повноти подачі інформації.



Не меншає у новинних стрічках і заміток про перебіг ремонтів на інших об’єктах в рамках президентської кампанії. Припускаємо, що частина цих текстів виходить на комерційній основі, адже деякі ЗМІ таки маркують вказані публікації як рекламу.



Піар політичний та комерційний



Старт опалювального сезону та загострення ситуації із захворюванням на коронавірус – благодатні теми для піару лідерки ВО «Батьківщина» Юлії Тимошенко. Заяви політикині стосовно цих тем активно ретранслював минулого тижня сайт «Прожектор». Тимошенко закликала знизити ПДВ на енергоносії для підприємств, піарилась на благодійності. Політсила, стверджуючи, що «українці масово мерзнуть в своїх оселях, лікарнях та закладах освіти», пропонувала серед іншого припинити імпорт газу та ухвалити закон про спрямування видобутого українського палива на потреби населення. Усі ці тези викликають лише два питання: якщо все так просто, чому до цього ніхто не додумався раніше і чи не стомився «Прожектор» штампувати партійні релізи без позначок «Реклама». Заяв і фото Юлії Тимошенко у вказаних текстах явно більше ніж в просто інформаційних повідомленнях про позицію політсили з того чи іншого питання. А отже йдеться про політичну джинсу. Її, нагадаємо, згідно з ЗУ «Про рекламу» треба відділяти від стрічки новин та відповідно маркувати.



Минулого тижня ми почали відкорковувати шампанське, коли побачили, що CBN вказав рекламну позначку у тексті про сервіс «Контрольні роботи на замовлення». Втім, на жаль, поки це була разова акція. Адже в низці явно рекламних та іміджевих матеріалів згадок про рекламний зміст не було. Як в сайту «Дозор», який серед новинних повідомлень опублікував текст з рекламою навушників.



Нагадаємо виданням, що позначка «Реклама» - це насправді не так страшно. Перш за все, таким чином ви дотримаєтесь законодавства, а ще будете чесні та відповідальні перед своїми читачами.




До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 25 - 29 жовтня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.

Останні новини
З підвищенням темпів захворюваності на коронавірус в Україні посилюються й карантинні обмеження. Нововведення продукують інформаційні приводи. Тож новин, пов’язаних із темою вакцинації, в медіа відчутно побільшало. Традиційні проблеми опалювального сезону
Реклама, анонімні ТГ-канали та створення новин з нічого. Такими маніпулятивними тематиками запам’ятався інфопростір Кіровоградщини учасникам проєкту Infocrime.Кропивницький минулого тижня.
Приїзд прем’єр-міністра, акція-голодування через забудову скверу, опалювальний сезон – ці теми превалювали в новинах останнього тижн