#
#
Політика, реклама і політологія. Тенденції маніпуляцій у медіа Кіровоградщини
#

Сезон літніх відпусток розпочався, а з ними знизилась й активність медійників, які дещо скоротили кількість матеріалів у щоденній стрічці новин. Це у свою чергу позначилось й на кількості маніпулятивних тез, що проскакували “на шпальтах” ЗМІ Кіровоградщини протягом 21-25 червня.   

 

За цей період команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 672 новини 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох телеканалів, сторінки у соцмережах 10 місцевих посадовців і депутатів.

 

Минулого тижня нами було зафіксовано 8 матеріалів з ознаками маніпуляцій. З них - по 2 з немаркованою рекламою і використанням тез заангажованих “експертів”. Ще по одному матеріалу містили переважання суджень над фактами, наявність перебільшення реального стану речей, подачу лише частини відомої інформації та вже традиційну джинсу. 

 

 

Французький досвід для української політики 

 

 

Одразу два кропивницьких видання - “Прожектор” та “Златопіль”, минулого тижня опублікували витримки з блогу політолога Віталія Кулика, опублікованого останнім на “Цензор.Нет”. Свій текст експерт, відомий співпрацею з політкомандами Черновецького, Медведчука та Григоришина, присвятив результатам першого туру виборів до місцевих рад Франції. Дослідивши явку на виборчих дільницях та розподіл електоральних симпатій, політолог дійшов до висновку: “у французів виник запит на “профі”, хоча і репутаційно неоднозначних”. 

 

Цією тезою однак пан Кулик не обмежився, присвятивши останні два абзаци свого блогу ідеї про показовість результатів цих виборів для світової спільноти та провівши паралелі між Францією та Україною. 

 

“Це світова тенденція, яка поступово проявляється і в Україні, де все більше людей відмовляють у довірі “ноунеймам” зі “слуг” і “голосу” та звертаються до професійних команд. Це не означає, що українці знову повернуться до олігархічно-популістських проектів типу ОПЗЖ та “Євросолідарності”. Але це відкриває шанс справді дискурсивним силам. Вони на часі”, - резюмує політолог. 

 

Враховуючи пов’язаність кропивницьких видань з партійцями “Батьківщини”, не важко зрозуміти кого саме місцеві медійники бачать в числі сил, які наразі є на часі. Тим не менш ставити неоднозначні тези з блогу політолога в розділ новини все ж не варто. 

 

 

Партнерські матеріали чи реклама?

 

 

Здивувало минулого тижня видання “Без купюр” яке опублікувало одразу дві новини промарковані як “партнерський матеріал”. Тексти, видані до слова російською мовою в україномовній стрічці новин, рекламували послуги клініки “Оксфорд медікал” та ресурсу OLX. 

 

Відзначимо й доволі тонку подачу рекламного матеріалу від медиків. Новина під заголовком “Очень простые привычки, которые продлевают жизнь” містить доволі загальні поради, що можуть покращити якість вашого життя - читання книг, сон, вживання достатньої кількості води і т.д. При цьому на весь текст залінковано лише два слова, які власне й перенаправляють допитливого читача на сайт вище згаданої клініки. Ненав’язлива, та все ж реклама яку, нагадує юрист Інституту масової інформації Роман Головенко, необхідно маркувати відповідного до вимог чинного законодавства. 

Мова зокрема йде про ст. 9 ЗУ “Про рекламу”: “Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".

 

 

Увага до деталей

 

 

Не зайвим буде згадати й про помилки, які іноді стаються не з вини самих медійникі. Так минулого тижня один з активних читачів нашого проєкту звернув увагу на назву вулиці, згаданої в пресрелізі обласної прокуратури, передрукованого місцевими ЗМІ. Серед іншого в релізі фігурує назва вулиці Ярослава Мудрого, втім актуальною, як виявилось, є назва Руслана Слободянюка.

 

Колізія, певно, виникла, бо існувало кілька варіантів перейменування вулиці Валентини Терешкової. Зокрема у 2015 році Виконком Кіровоградської міської ради рекомендував переназвати вулицю на Ярослава Мудрого. Але такого рішення так прийнято і не було, хоча в новини пішли матеріали з текстом проекту рішення виконкому.

 

Зате в 2016 році повноваження у прийнятті рішень про перейменування топонімів, що підлягають декомунізації, перейшли до облдержадміністрацій. І голова ОДА підписав розпорядження про зміну найменувань низки вулиць, у тому числі й Валентини Терешкової. Вулицю переназвали на честь загиблого військового Руслана Слободянюка.

 

Випадок дійсно цікавий та показовий, адже вчергове нагадує про важливість уважного ставлення до деталей при написанні новинних текстів. 

 

 

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 21 -25 червня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.