#
#
Що не день то реклама. Огляд джинси та немаркованої реклами в медіапросторі Кіровоградщини
#

Десять популярних онлайн-медіа Кіровоградщини, 14 днів моніторингу, сотні переглянутих новинних текстів і маємо результат. В період з 1 по 14 вересня команда проекту INFOCRIME.Кропивницький виявила 11 матеріалів з ознаками джинси та ще 5 немаркованих рекламних текстів. Вже традиційно для цього переглядали стрічки новин видань «Гречка», «Прожектор», «СBN», «Точка доступу», «Пульс», «Акула.Медіа», «Златопіль», «Дозор», «Без купюр» та «Кіровоград24».

 

 

Що по джинсі?

 

 

Для тих хто не дуже в курсі, от вам невеличкий лікнеп. Джинса – сленгове поняття, яким у медійних колах називають замовні матеріали в основному політичного характеру. Всі ці «намальовані» соціологічні опитування, роздуми псевдо експертів і викривальні матеріали, які насправді нікого не викривають бо не містять фактів, а лише емоційні судження. Усе це джинса. І її у топових медіа Кіровоградської області за перші два тижні вересня ми нарахували 11 одиниць. Не надто багато, але й не мало, враховуючи відверту пасивність нашого регіону у політичних баталіях країни. 

 

Найбільше джинсували в цей період журналісти видання «Прожектор», на «шпальтах» якого вийшло більше половини від усіх подібних текстів - 6 з 11. Усі «прожекторні» публікації даного типу направлені на створення позитивного іміджу лише однієї політсили – «Батьківщини», а заодно і її лідерки Юлії Тимошенко.

 

До слова, у вересні видання «стартувало» з досить лайтового матеріалу з нейтральним заголовком – «У центрі Кропивницького роздали близько 2 тисяч повітряних кульок». Новина, як не важко здогадатись, про обласний центр і власне кульки, які роздавали перехожим, приурочивши цю подію до 1 вересня. Здавалось би все чудово, от тільки в коротенькій новині на чотири речення, партія «Батьківщина» згадується аж двічі, що, погодьтесь, забагато. 

 

Мали місце й значно продуманіші та грунтовніші тексти. Наприклад публікація  «Заради захисту людей: Юлія Тимошенко запропонувала план зниження тарифів та збільшення субсидій». Тут і заклики «повернутись обличчям до людей», і пропозиції використати отримані від МВФ мільярди на виплату субсидій, і навіть прогнози із загрозливими цифрами – «підвищення тарифів на тепло і газ вдвічі не витримають 80% людей в країні». Цілий набір емоційних штампів та кліше. Ну, а якщо вам важко сприймати незбалансовану джинсу в текстовому форматі, можете переглянути аналогічний відеоматеріал, який розмістили наприкінці публікації. 

 

На другому місці за кількістю опублікованої в моніторинговий період джинси опинилось «Центральноукраїсньке бюро новин» (CBN)  з показником в 3 матеріали, два з яких стосувались проекту «Велике будівництво». Впевнений, якщо ви хоча б час від часу переглядаєте новини чи навіть просто виходите з дому – ви знаєте, що головним будівельником країни у нас неофіційно оголошено президента України Володимира Зеленського. Принаймні таке враження у вас може скластись від тисяч постів у соцмережах, новин на сайтах та білбордів на дорогах, які прямо говорять натякають на те, без кого тут би нічого не відбувалось. Тим не менш, більшість новин все ж мають якусь структурованість та містять інформацію про джерела фінансування, замовників та виконавців, строки здачі об’єктів і т.д. Трапляються однак і малоінформативні замітки, в яких «велике будівництво» є більш важливим ніж сам об’єкт ремонту. 

 

Не обійшлось і без джинсування на користь місцевого політикуму. Два текста видання «Пульс» (яке займає третю сходинку серед сайтів-«джинсовиків») та один «CBN» стосувались нинішнього очільника Кіровоградської обласної ради Сергія Шульги. Будемо відвертими, ми доволі довго розмірковували чи варто розглядати ці тексти саме як «джинсування». Навіть радились зі столичними колегами. Та все ж вирішили, що матеріали як наприклад «Шахти, тариф на воду та недобудований аеропорт у Кропивницькому: про що говорили під час візиту міністра з питань промисловості», можуть вважатись джинсовим. І ось чому. Здавалось би, новина про робочий візит Олега Уруського, однак в тексті жодної цитати міністра – лише витримки зі спічу Шульги. Під час зустрічі голова Кіровоградської ОДА Марія Чорна доволі жваво дискутувала зі столичним гостем, інформуючи посадовця про нагальні проблеми регіону, а в новині превалює образ Шульги, як єдиного серед керівництва області, хто зацікавлений у вирішенні проблем Кіровоградщини. Центральна фігура матеріалу - голова облради, всі інші - фон.

 

 

Погано прихована реклама

 

 

Від політичної джинси перейдемо до реклами традиційно комерційної. Якщо ви уважно слідкуєте за діяльністю проекту INFOCRIME.Кропивницький то мабуть вже знайомі із вичерпним поясненням медіаюристів ІМІ щодо рекламних текстів:  «Матеріали реклами, марковані неявними словами «партнерський матеріал», «пресреліз», «вікно» чи іншими подібними словами, є порушенням Закону України «Про рекламу». Здавалось би, все чітко, просто та зрозуміло. Але є одне але, як казав Майл Щур. А якщо точніше навіть не одне, а цілих п’ять. Саме стільки немаркованої реклами нам вдалось виявити за два тижні моніторингу. 

 

Найбільше рекламних текстів – чотири, опублікувало видання CBN. Писали про  інтернет-магазини та прайс-агрегатори. При цьому самі об’єкти реклами у текстах згадувались побіжно, тож на перший погляд могло виникнути враження, що журналісти просто підготували оглядові матеріали про різні види товарів. От наприклад, в тексті «Базове і трендове взуття до будь-яких street style образів на осінь» читач може знайти поради щодо популярних стилів та модних тенденцій 2021 року, а також декілька лінків, які приведуть його на сайт інтернет-магазину Miraton.ua. Хороший рекламний матеріал і нуль згадок про його рекламне походження, що, як ми вже з’ясували на початку є порушенням чинного законодавства.

 

Ну і наостанок, одна нетипова реклама, що з’явилась на інформаційному порталі «Дозор».  Мова йде про новину «У Кропивницькому розпочав роботу перший легальний зал гральних автоматів», що розповідає трохи подробиць про роботу відповідного закладу – де знаходиться, коли працює, які має правила. Враховуючи, що це й справді перший подібний зал, що з’явився у місті після оновлення профільного законодавства, матеріал міг би дійсно вийти цікавим та корисним. Однак власники «WIN club» вирішили не заморочуватись і запустили одночасно не кілька сайтів ідентичні тексти. Тим не менш серед топової десятки єдиним інформ-порталом, що опублікував цей рекламний продукт став саме «Дозор».  

 

 

 

Павло Лісниченко

 

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду ThomsonReuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.

Останні новини
Оцінки, додумування та неточності в заголовках, піар політиків під виглядом інфоприводів, некоректні узагальнення – такими були тенденції маніпуляцій в медіапросторі Кіровоградщини протягом 11-15 жовтня.
Піар Великого будівництва превалює серед усіх «джинсових» матеріалів у ЗМІ Кіровоградщини, Юлія Тимошенко лишається топ-спікером для «Прожектора», а судження та некоректні узагальнення потрапили в заголовки. Такими є тенденції в медіаполі області з 27 вер
Багато джинси та судження замість фактів. Такими були тренди маніпуляцій в медіаполі Кіровоградщини протягом 20-24 вересня. За цей період команда проєкту INFOCRIME.Кропивницький промоніторила 665 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох