#
#
“Святкові” маніпуляції: чим "відзначився" медіапростір Кіровоградщини минулого тижня

Піар «Великого будівництва», біди Порошенка, привітання Тимошенко і судження замість точних фактів потрапили до переліку маніпуляцій у медіапросторі Кіровоградщини протягом 23-27 серпня.

Усього за цей період команда Infocrime.Кропивницький промоніторила 632 новини 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох телеканалів, сторінки у соцмережах 10 місцевих посадовців і депутатів. Серед них ми виявили 18 матеріалів з ознаками маніпуляцій, фейків у ЗМІ, що входять до переліку моніторингу, не було.

Із вказаних матеріалів у 4 були ознаки джинси, у 10 – повідомлялася лише частина інформації, у 2 – заголовки не відповідали змісту, і по одному тексту мали проблеми з бекграундом та судженнями замість фактів.



Комерційна і політична джинса



Святковий тиждень минув для ЗМІ Кропивницького порівняно спокійно, засилля джинси від політиків не було, хроніку відзначення державних свят висвітлювали у фоторепортажах і коротких подієвих новинах. Проте поодинокі випадки все ж зафіксували. Видання «Прожектор» опублікувало привітання з Днем Незалежності від нардепки Юлії Тимошенко, а «Златопіль» вирішив, що читачам варто знати про те, як «Батьківщина молода» таборувалась у Каневі. Обидві публікації розмістили в стрічку новин, жодного маркування не вказали. Хоч законодавство вимагає відділяти рекламу від редакційних текстів, вказувати відповідне позначення. Ігноруючи ці вимоги, ЗМІ стають рупорами політичних сил, підривають довіру читача до видання.

«Велике будівництво», як його вже охрестили «піару президента», не зникає зі стрічок ЗМІ. І якщо повідомляти про той чи інший ремонт чи придбання за кошти платників податків, звісно варто, то цитувати хвалебні заяви чиновників у новинних матеріалах зайве. Аби не перетворитись у піарвідділ, ЗМІ варто обирати інфоприводи та цитати посадовців щодо них з огляду на суспільну значущість. Зокрема, в матеріалі CBN про 10 автобусів для шкіл області обмаль інформації про те, які школи обслуговуватиме новий транспорт, скільки витратили коштів, натомість третину тексту становить цитата голови Кіровоградської ОДА Марії Чорної про те, як вона вдячна президентській програмі.

Були приклади й немаркованої комерційної джинси. І якщо одні видання ці тексти промаркували позначкою «Реклама», в інших текст заверстали в стрічку новин без будь-яких позначок.



Напівправда і проблеми з бекграундом у матеріалах



Повідомлення лише частини інформації було топовим видом маніпуляцій, виявленим у ЗМІ цього тижня. Наприклад, у сюжеті телеканалу «Вітер» про ситуацію з фінансуванням обласного онкоцентру, проблему висвітлено виключно з позиції медзакладу. Матеріал побудований на коментарях очільника і працівників онкодиспансеру. Вони нарікали на скорочення фінансування від Нацслужби здоров’я. Також дали слово пацієнтці, яка повторила слова посадовців – зменшення фінансування це погано. Доцільність цього коментаря під питанням, адже з сюжету не зрозуміло, чи скорочення фінансування вплине на лікування саме цієї пацієнтки. Що з цього приводу говорить НСЗУ у матеріалі не вказано, хоча там вже коментували тему і як йдеться в тексті колег, підстави скорочення фінансування цілком обґрунтовані.

З подачі пресслужби обласної прокуратури в новини потрапив реліз, що судитимуть батька та сина, які до смерті забили кривдника доньки. Водночас в тексті згадано лише про бійку, що завершилась смертю потерпілого. Якщо вже й виносити в заголовок твердження про «кривдника доньки», варто про це детальніше розписувати в тексті, або ж уникати клікбейту, який в справі про вбивство людини зайвий.

Сайт «Кіровоград 24» продовжує привчати своїх читачів до факту, що голова Кіровоградської облради Сергій Шульга є представником партії «Слуга народу», вказуючи про це в новинах, де той згадується. При чому, в матеріалах, де йдеться про інших посадовців, їхню партійну належність не титрують. У такому вибірковому інформуванні є ознаки джинси та повідомленні напівправди.

Дві новини про облиття зеленкою експрезидента, а нині нардепа Петра Порошенка, опублікували минулого тижня в обласному виданні CBN. В одному з них є проблема з бекграундом. У ньому вказано, що відповідальність за подію в політика покладають на Офіс Зеленського. Позиції останнього з цього приводу в матеріалі немає, як і згадок, що журналісти її спробували дізнатися.



Заголовки не про те



Новинні заголовки мають бути лаконічні, чіткі й без оцінок і суджень. Проте інколи поспіх чи банальне передруковування назви пресрелізу ведуть до хибних формулювань.

Таким чином минулого тижня в медіаполе потрапила інформація, що підняли найвищий прапор України, але більш точним було б формулювання, що найвищий він на Кіровоградщині.

З подачі начальника міського управління транспорту ЗМІ написали, що з середини вересня кропивничани платитимуть більше за проїзд. У заголовку інформація про вересневе подорожчання подана як факт, хоча мають пройти громадські слухання, результат яких наразі ще не відомий, як і дата засідання виконкому, який має затвердити нові тарифи.

«Головний рятувальник області розповів про кардинальні зміни у принципах пожежогасіння», - так названо матеріал про участь очільника управління ДСНС в телепрограмі. І хоч в тексті сухого пресрелізу жодної конкретики про те, якими ж є ці кардинальні зміни, до нього підібрали гучний клікбейтний заголовок. У випадку, якщо пресслужби поширюють пустопорожні релізи про участь посадовців в якихось заходах чи телеефірах, ЗМІ варто їх або відсіювати, або трохи напружитись і розшукати суспільноважливу інформацію. Бо текст на кшталт «Віталій Миронюк проаналізував першопричини цієї негативної тенденції, а також висловив своє бачення щодо необхідних заходів у напрямку подолання цієї світової проблеми» нічого читачеві не дає. Принаймні відео з цього ефіру, заверстане в матеріал, дало б можливість аудиторії ознайомитись з тими самими твердженнями Віталія Миронюка, які полінувалась розшифрувати пресслужба.

 

До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 23 - 27 серпня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства.