#
#
Топові показники топових медіа. Огляд додержання медіастандартів виданнями Кіровоградщини
#

П’ять топових онлайн-ЗМІ регіону - Гречка,Точка доступу, CBN, Dozor, Без купюр. По 50 новин від кожного видання. Три класичні журналістські стандарти – баланс думок і точок зору, достовірність та відокремлення фактів від коментарів, плюс окрема увага до повідомлень в соцмережах, як джерела новин. І от маємо результат - фактично ідеальні результати. Такими є короткі підсумки дослідження Інституту масової інформації проведеного на початку жовтня.

 

Одразу зауважимо, під час проведення даного дослідження ми брали до уваги лише новини в традиційному розумінні цього слова. Без анонсів, гороскопів, розслідувань, прогнозів погоди, інтерв’ю та подібних текстів. 

 

 

Парні лідери

 

 

Найкращими виданнями, двічі допустивши порушення журналістських стандартів та набравши 148 зі 150 можливих балів, опинились «Dozor» та «Без купюр». Характерно, що журналісти обох інформаційних порталів “попались” на висвітленні ситуації з доганою генеральному директору обласного комунального виробничого підприємства «Дніпро-Кіровоград» Роману Ілику. Справа в тому, що медійники першоджерелом вказали телеграм-канал голови Кіровоградської обласної ради Сергія Шульги, не провівши додаткової роботи та не знайшовши відповідного документу на сайті ради. І хоча стандарт оперативності звісно варто брати до уваги, однак він не дає підстави для ігнорування стандарту достовірності. Тож журналістам варто було принаймні доповнити опубліковані матеріали лінками на оригінал розпорядження. Цього однак зроблено не було. 

 

По 147 балів вдалось набрати ще парі видань. Зокрема «Центральноукраїнське бюро новин», яке варто похвалити за уважність до деталей та повноту подачі інформації, все ж не обійшлось без помилок. Зокрема у новині «У приміському транспорті Кропивницького значно подорожчала вартість проїзду» мова йде не про тотальне здорожчання на всіх регіональних напрямках, а лише про один зафіксований випадок. Звісно, збільшення плати за проїзд на 284-му маршруті “Кропивницький-Бережинка” заслуговує уваги, та це не привід подавати настільки узагальнюючі заголовки. Варто згадати й про ще одну не надто позитивну характеристику видання, а саме, часту відсутність гіперпосилання на першоджерело у випадках, коли таким є орган місцевого самоврядування, або інше бюджетне управління чи відомство. Наголошуємо – відсутність такого посилання суттєво ускладнює процес перевірки достовірності опублікованої інформації.

 

Аналогічний показник має і видання «Точка доступу», журналісти якого дійсно фахово підійшли до опрацювання інфоприводів, висвітлюючи ситуацію не лише оперативно, але й достовірно, за можливості долучаючи коментарі максимальної кількості незаангажованих експертів чи очевидців подій. Завдяки цьому майже кожен матеріал інформаційного порталу має змістовний фідбек та посиланням на першоджерело інформації. Звісно якщо це не ексклюзив, добутий силами редакції. Тим не менш з балансом в окремих матеріалах медійників були проблеми. 

 

Ми поцікавились у редакторки видання Ольги Зими базовими правилами роботи видання, і от, що дізнались: «Дотримання стандартів журналістики є невід'ємною частиною нашої редакційної політики. На жаль, часто аудиторія обирає не якісні професійні матеріали, а клікає на новини з гучними маніпулятивними заголовками. Проте ми все ж боремося за якісний контент: перевіряємо інформацію, дотримуємося балансу думок, надаємо перевагу достовірності, а не оперативності. За кожним новинним матеріалом у нас є редакторський контроль, і, звичайно, на першому місці стоїть якісна робота журналістів, адже всі працівники в редакції небайдужі до виконання своїх завдань».

 

 

Помилка в тексті ”Текстів”

 

 

Не надто відстала від лідерів і “Гречка”, яка незважаючи на те, що замикає нашу п’ятірку, отримала вельми достойний результат в 146 балів. За моніторинговий період журналісти кілька разів недопрацювали і серед іншого допустили порушення стандарту достовірності в новині, що вийшла під заголовком «Кропивницький – одне з чотирьох міст, де у лікарнях ще є місця для хворих на ковід». Насправді, ця новина є передруком інформації опублікованої виданням «Tексти», і відсилає нас до офіційної статистики МОЗ, відповідно до якої, у переважній більшості обласних центрів України завантаженість ковідних лікарень перевищила 50%. Менші показники станом на 5 жовтня демонстрували лише  Київ, Полтава, Миколаїв і, власне, Кропивницький. Найгірша ж ситуація була в медзакладах Житомира, Івано-Франківська, Херсона та Харкова. 

 

В цілому, ситуація зрозуміла, однак спрощена подача суті новини та заголовок «Текстів», обіграний потім журналістами «Гречки», спричинив відверту плутанину. Адже, по-перше, статистика МОЗ стосувалась лише обласних центрів, а не міст загалом. А, по-друге, у жодному з вищевказаних населених пунктів заповненість ліжкомісць, передбачених для хворих на коронавірус, не досягла 100%. Відповідно стверджувати, що Кропивницький – одне з чотирьох міст, де у лікарнях ще є місця для хворих на ковід, було не зовсім коректно та точно. Адже такі місця були у всіх. І хоча в самій статті ця інформація детальна розписана та все ж варто пам’ятати про не дуже гарну звичку окремих українці – отримувати інформацію про події в країні та світі суто з заголовків новин. 

 

 

Підсумовуючи, скажемо, показники медійників Кіровоградщини дійсно вельми порадували. Однак кількість «двоабзацних» новин, створених на основі пресрелізів чи офіційних повідомлень, останнім часом лише зростає. А це, у свою чергу, створює ілюзію безпроблемності та ідеального дотримання стандартів місцевими медіа, що далеко не завжди істинно. Та все ж погодьтесь, не важко додержуватись стандартів, коли творча журналістська робота перетворюється на суцільний копіпаст. 

 

 

 

Павло Лісниченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Кіровоградській області

 

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Останні новини
З підвищенням темпів захворюваності на коронавірус в Україні посилюються й карантинні обмеження. Нововведення продукують інформаційні приводи. Тож новин, пов’язаних із темою вакцинації, в медіа відчутно побільшало. Традиційні проблеми опалювального сезону
Реклама, анонімні ТГ-канали та створення новин з нічого. Такими маніпулятивними тематиками запам’ятався інфопростір Кіровоградщини учасникам проєкту Infocrime.Кропивницький минулого тижня.
Приїзд прем’єр-міністра, акція-голодування через забудову скверу, опалювальний сезон – ці теми превалювали в новинах останнього тижн