#
#
Як ЗМІ заборонили їздити в громадському транспорті та піарили політиків: медіаманіпуляції останнього тижня
#

Оцінки, додумування та неточності в заголовках, піар політиків під виглядом інфоприводів, некоректні узагальнення – такими були тенденції маніпуляцій в медіапросторі Кіровоградщини протягом 11-15 жовтня.



Протягом цього періоду команда Infocrime.Кропивницький промоніторила 646 новин 10 популярних сайтів, п’ятничні випуски новин трьох каналів, сторінки у соцмережах місцевих посадовців і депутатів.



Серед них експерти виявили 12 новин з ознаками маніпуляцій. По 25% з вказаних текстів стосувались політичного піару та місцевих подій, по 17% текстів стосувались криміналу та нових правил пасажирських перевезень, по 8% - тексти щодо ціни на газ та немаркована комерційна реклама.



За видами маніпуляцій йдеться про джинсу (5), подачу суджень замість фактів (1), подачу лише частини інформації (3), текстів, де бекграунд не відповідає змісту новини (1), заголовки з емоційними оцінками (1) та такі, що не відповідають дійсності (1).



Висадили дерево і подарували ноутбук – терміново в номер



Регіональні політики – відповідний і піар. Так можна охарактеризувати новини на кшталт встановлення лавочок, висадки дерев чи подарунків для бюджетних закладів. Великої суспільної значущості в таких текстах зазвичай немає, але місцеві видання тягнуть їх у свої стрічки, бо така редакційна політика чи бажання власника.



Зазвичай, тексти починають зі складної горе-історії про те, як чергова школа, садочок чи під’їзд довгі роки жили без ноутбука, обігрівача чи банки фарби. Далі з’являється диво, точніше депутат, який і дарує омріяне. Він же й коментує важливість подарованого. Якщо журналіст не поліниться, то з’являється ще й коментар когось з вдячних працівників чи мешканців. За такою схемою розміщені новини про діяльність партійців «Батьківщини» у виданні «Прожектор».



У такій подачі, звісно, йдеться про піар політиків конкретної політсили, а, відповідно, ЗМІ повинні вказувати позначки «Реклама» чи «На правах реклами». Або ж, якщо сильно хочеться написати про благодійників, згадувати не лише про цих партійців, а перелічувати й інших осіб, які допомагали зазначеним закладам.



Забули видання про відповідне маркування в новинах про політичні заяви лідерки «Батьківщини» Юлії Тимошенко, виголошені навіть не на Кіровоградщині.



Коротили заголовки – наробили помилок



Новини з сесійних засідань потребують особливої оперативності, тож часу на вибагливі заголовки медійникам вистачає не завжди. Особливо, коли треба обрати ще й лаконічне формулювання.



Щоправда, лаконічність не завжди точно відображає суть новини. Скорочуючи заголовок, у виданні «Прожектор» подали некоректне узагальнення про те, що «Громадськість Кропивницького не підтримує перейменування площі Дружби народів».



Насправді ж йшлося про позицію Центру розвитку національних культур «Єдина родина», яку озвучила на сесії представниця організації, а не всієї громадськості Кропивницького. Адже чимало громадських активістів висловлювалось і на підтримку перейменування.



Були проблеми з заголовками й у CBN. Новину на основі пресрелізу від поліції назвали «Жінка з Кіровоградщини організувала у Запоріжжі два борделі та потайки знімала клієнтів на відео». Щоправда, в тексті не вказано саме про зйомки клієнтів, а згадано про вилучення під час обшуку «відеoреєстратoрів, які здійснювали прихoвану зйoмку». Звісно, фантазія домальовує пікантні подробиці про приховані зйомки клієнтів і заголовок стає ще клікбейтнішим, про що свідчить статистика перегляду новини, але точної інформації про це в релізі немає. Журналістам варто посилатись на перевірені дані, конкретні статті Кримінального кодексу, за якими особам висунуто підозру, а не додумувати обставини подій.



І знову проблеми зі скороченням формулювань призвели до неточностей. «Невакцинованi жителi Кiровоградщини не зможуть їздити країною», «Нещепленим від ковіду українцям заборонять подорожувати країною громадським транспортом» – такі назви підібрали у кількох місцевих ЗМІ до новин про нові правила пасажирських перевезень. В заголовках акцентували лише на одному з можливих варіантів проїзду. І хоч в текстах подано й інші варіанти (зокрема, тест на ковід чи довідку про одужання), з огляду на дражливість теми вакцинації, варто було обрати коректніші назви. До того ж, стійкою є тенденція, коли користувачі читають лише заголовки.



Заголовок «У центрі Кропивницького шахтарі-ветерани мітингували проти антинародної політики «Слуги народу» Третьякової» містить оціночне твердження. Інформуючи про громадські акції сайтам варто не забувати, що інформаційне видання – не агітаційний рупор. Тож тексти і заголовки мають бути інформаційними, а не списаними з плакатів мітингуючих. Якщо ж вдалий вислів таки хочеться використати у якості заголовка, краще оформлювати його у вигляді цитування, а не подавати як позицію автора.



До вибірки потрапили матеріали, що були опубліковані у 10 популярних інтернет-виданнях та показані у випусках новин 3 телеканалів протягом 11 - 15 жовтня. До переліку проаналізованих видань і телеканалів потрапили: Гречка, CBN, Точка доступу, Без купюр, DOZOR, АкулаMedia, Кіровоград24, ПульS, Златопіль, Прожектор, Вітер, TTV, UA:Кропивницький.

Останні новини
З підвищенням темпів захворюваності на коронавірус в Україні посилюються й карантинні обмеження. Нововведення продукують інформаційні приводи. Тож новин, пов’язаних із темою вакцинації, в медіа відчутно побільшало. Традиційні проблеми опалювального сезону
Реклама, анонімні ТГ-канали та створення новин з нічого. Такими маніпулятивними тематиками запам’ятався інфопростір Кіровоградщини учасникам проєкту Infocrime.Кропивницький минулого тижня.
Приїзд прем’єр-міністра, акція-голодування через забудову скверу, опалювальний сезон – ці теми превалювали в новинах останнього тижн